Μωρά στην φωτιά και Σαλβαδόρ μιλάνε στην Μαριάμ Νίκου

Πρόσωπο με πρόσωπο
Typography

 Το 1995 αν θυμάμαι καλά την ημερομηνία.. πάνε και χρόνια από τότε, είχα την ευκαιρία να παρευρεθώ σένα Live της μπάντας στο θέατρο Συκεών στην μαμά Σαλονίκη. Μέχρι τότε η μόνη επαφή που είχα με τα τραγούδια τους ήταν μέσα από το ραδιόφωνο και τις κασέτες.

Ήμουν ανταποκρίτρια της σχολικής εφημερίδας και ενός τοπικού ραδιοφώνου. Στην αρχή τα χάσαμε. Μπροστά το πλήθος ήταν τεράστιο. Πάνω από 3000 άτομα. Τεράστιος αριθμός προσέλευσης για την εποχή εκείνη. Γυρνούσα γνώριζα κόσμο από κάθε μεριά της Ελλάδας. Αυτό που μπορώ να περιγράψω με λίγα λόγια... είναι ότι εκείνη την ήμερα ήταν σαν να έγινε η δευτέρα παρουσία. Σείστηκε η γη από τα χοροπηδητά και την μουσική. Ο ουρανός έφεξε από τις φωτιές και τα καπνογόνα... Ήταν μία συναυλία που θα μείνει για πάντα χαραγμένη στο μυαλό όσων παρευρέθηκαν... 

 

mora_sth_fotia
 
 
                 1.    Αρχικά  ονόματα της μπάντας ΄΄ Τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας ΄΄ και αργότερα το ΄΄ Λεγεώνα των ξένων ΄΄ . Από που τα εμπνεύστηκες και τι ήταν αυτό που σε ώθησε να δώσεις το τελικό ΄΄ Μωρά στη φωτιά ΄΄; Ισχύει ότι είναι από το τραγούδι του Brian Eno : Baby΄s on fire ? 
 
 
        Στέλιος Σαλβαδόρ: Αυτά ήταν ονόματα δυο τριών εβδομάδων το καθένα και φυσικά μέλη, ήμασταν εμείς που αποτελέσαμε τα Μωρά στη Φωτιά .Εγώ στο μπάσο και τη φωνή, ο αδερφός μου Γιώργος Παπαϊωάννου στα ντράμς και ο Δημήτρης «Μπάνυ» Βασιλειάδης στην κιθάρα. Στη συνέχεια στις διασκευές τραγουδιών που παίζαμε είχαμε και κάποια τραγούδια του Brian Eno, μεταξύ των οποίων και τοMy Baby is on fire και έτσι έπεσε η ιδέα να κρατήσουμε αυτό το τραγούδι σαν όνομα του συγκροτήματός μας.
 
      2. Οπότε οι πληροφορίες μου ήταν σωστές.... Από το πρώτο άλμπουμ Μωρά στην φωτιά ,το 1987 , πέρασαν 12 χρόνια για να κυκλοφορήσει το Θεατρίνοι. Σ αυτό το άλμπουμ λοιπόν μελοποιείς Σεφέρη, Ελύτη και Καρυωτάκη . Τι ήταν αυτό που σε έκανε να αγγίξεις την ελίτ της ελληνικής ποίησης?
 
        Στέλιος Σαλβαδόρ :Αυτά και τα τρία είναι πολύ σπουδαία ποιήματα. Πρώτα μελοποίησα το Θεατρίνοι Μ.Α. του Γιώργου Σεφέρη το καλοκαίρι του 1988, γιατί ήταν ένα ποίημα που μου είχε αρέσει πολύ. Αργότερα το 1995 όταν διάβασα το  «Ο Χαμαιλέων» από τα “Ρω του Έρωτα” του Οδυσσέα Ελύτη, συγκλονίστηκα τόσο πολύ που στην κυριολεξία άφησα τους δικούς μου στίχους σε τραγούδι που προϋπήρχε ήδη, για να βάλω αυτούς τους στίχους , γιατί αισθάνθηκα πως αυτό το ποίημα ταίριαζε πάρα πολύ στη μουσική μου. Για το Εμβατήριο Πένθιμο και Κατακόρυφο τι να πεί κανείς. Απλά το καλύτερο ποίημα του Κώστα Καρυωτάκη όπως το χαρακτηρίζει και η Ελληνική Ακαδημία και στην κυριολεξία όταν το πρωτοδιάβασα το 1996 έπεσα κάτω. Το διάβασα μια φορά και αμέσως ξεπήδησε στο μυαλό μου  η μουσική του τραγουδιού.
 
          https://www.youtube.com/watch?v=2zStX8Tkmig 3.Κατά βάση ο στίχος σου είναι κοινωνικοπολιτικός , θα μπορούσες να γράψεις τραγούδι με άλλο ερέθισμα?
 
        Στέλιος Σαλβαδόρ: Δεν είναι μόνο κοινωνικοπολιτικοί οι στίχοι μου. Όσο κι αν σου φαίνεται παράξενο , έχω πάρα πολλά τραγούδια που μιλούν για τις ανθρώπινες σχέσεις, αρκετά ερωτικά τραγούδια, επίσης πάρα πολλά είναι αυτοβιογραφικά και έχω ασχοληθεί στιχουργικά ανάμεσα σε άλλα και με το μεγάλο θέμα στης αυτοκτονίας
 
 
                  4.  Ο Σαλβαδόρ με τι άλλο ασχολείται στην ζωή του, εκτός από την μουσική? Τι είναι αυτό που σε γεμίζει και σε ολοκληρώνει σαν άνθρωπο?
 
              Στέλιος Σαλβαδόρ: Είμαι άνθρωπος που μου αρέσει πολύ το διάβασμα. Διαβάζω ποίηση. Ποίηση και γενικότερα λογοτεχνία, ενώ τώρα τελευταία μου αρέσει να διαβάζω Ιστορία.
 
                   5.  Θα ήθελα να μου πεις τι σχεδιάζεις μουσικά για το μέλλον, τις επερχόμενες συναυλίες και αν τυχόν υπάρξουν κάποιες συνεργασίες.
 
 
             Βέβαια συνεργάζομαι με καταπληκτικούς μουσικούς, με τους οποίους ηχογράφησα και κυκλοφόρησε η πιο πρόσφατη δουλειά μου  το “Σκιές στη Σελήνη” ένα Maxi single με τέσσερα υπέροχα κομμάτια. Στο άμεσο μέλλον πρόκειται να ηχογραφήσουμε και τα υπόλοιπα τραγούδια που θα αποτελέσουν ένα μεγάλο δίσκο. Αυτή η νέα ομάδα έχει δώσει νέα πνοή και στις συναυλίες κι έτσι διοργανώνουμε συναυλίες σε όλη την Ελλάδα προσπαθώντας να δείξουμε τη δουλειά μας σε όσο περισσότερους φίλους.
 
       6.   Βαρεθήκαμε να ακούμε για την κρίση στην Ελλάδα. Κρίση στην μουσική υπάρχει? Και δεν εννοώ από οικονομικής πλευράς κρίση  αλλά στην ποιότητα της μουσικής και των καλλιτεχνών...
 
             Στέλιος Σαλβαδόρ:Είναι ένα ερώτημα στο οποίο δεν μπορώ να απαντήσω με ακρίβεια.Και αυτό γιατί  δεν είναι ξεκάθαρο ποια από τις δύο κρίσεις γεννάει την άλλη. Η κρίση στον Πολιτισμό γεννάει την οικονομική κρίση, ή η οικονομική κρίση γεννάει την κρίση στον πολιτισμό…..
 
           7.Πως νιώθεις όταν είσαι πάνω στην σκηνή? Και πως είναι αυτό το συναίσθημα του πλήθους που παραληρεί στους ήχους της μουσικής σου? Γιατί έχω παρευρεθεί σε πάμπολλα λάιβ και αυτό που εισπράττω είναι τον κόσμο να γίνετε ένα με τον ήχο και να πηγαίνει σαν το κύμα  της θάλασσας... μια πάνω και μια κάτω!!!!
 
             Στέλιος Σαλβαδόρ: Αυτή είναι η πιο μεγάλη χαρά ενός μουσικού. Να αναγνωρίζεται η δουλειά του από τον κόσμο κι ακόμη καλύτερα όπως λες ο κόσμος να διασκεδάζει χορεύοντας. Είναι πάρα πολύ όμορφο συναίσθημα , τόσο δυνατό που μπορεί να σου δίνει κουράγιο να συνεχίζεις παρά τις όποιες δυσκολίες.
 
           8.    Ας προσπαθήσω να δω κάτω από την  ιδιότητα του καλλιτέχνη. Αν δεν ήσουν μουσικός,τι άλλο θα μπορούσες να κάνεις με την ίδια επιτυχία και το ίδιο πάθος?
 
            Στέλιος Σαλβαδόρ: Πολλά πράγματα θα μπορούσα να κάνω με επιτυχία ,όμως δεν θα ήμουν τόσο ευτυχισμένος. Πραγματοποίησα ένα νεανικό μου όνειρο με τη μουσική κι αυτό το έκανα με ξεχωριστή ορμή και γι αυτό ,με ξεχωριστά αποτελέσματα.
 
                 9. Δεν θα ήθελα να ρωτήσω κάτι άλλο, θα ήθελα όμως να μου κάνεις μία ευχή... Κάτι που θα ήθελες να γίνει άμεσα, ακόμα και αυτή την στιγμή που μιλάμε...
 
            Στέλιος Σαλβαδόρ: Nα μπορέσουν οι Έλληνες να αισθανθούν ότι ζούν σε μια χώρα ισονομίας, αξιοκρατίας και ίσων ευκαιριών.
 
 
        Θέλω να ευχαριστήσω με πολύ σεβασμό τον Στέλιο. Να τον ευχαριστήσω και να του ζητήσω συγγνώμη για τα πολλά μηνύματα που έλαβε από μέρους μου μέχρι να φτάσει στα χέρια μου αυτή η συνέντευξη. Ήταν μια συνέντευξη με έναν άνθρωπο που ακούω από παιδί. Με μια φωνή που στιγμάτισε το τότε walkman μου. Του ζήτησα να μου παραχωρήσει αυτά τα λίγα λόγια και απλά δέχτηκε με χαρά. Νοιώθω πολύ περήφανη που γνωρίζω σημαντικούς ανθρώπους στην ζωή μου και μου δίνουν την ευκαιρία να συνομιλήσω μαζί τους και να πάρω μαθήματα αξιοπρέπειας και σοβαρότητας. Θα ήθελα να αναφέρω ότι είχα και μία ερώτηση ίσως λίγο αδιάκριτη, πάντα πάνω στο θέμα της μουσικής βέβαια όπου πολύ ευγενικά θέλησε  να μην απαντήσει... και ζήτησε και συγνώμη... Για μένα αυτοί οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν γράψει ιστορία στο ελληνικό πεντάγραμμο θα πρέπει να γίνονται υπόδειγμα στους νέους καλλιτέχνες.... 
   Είμαι η Μαριάμ και.... είμαι καλά......