Αρχική ΘΕΑΜΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ “Ο Ηλίθιος” του Ντοστογιέβσκι: Επίσημη πρεμιέρα στο κατάμεστο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Τέχνη-Άνοιξη:...

“Ο Ηλίθιος” του Ντοστογιέβσκι: Επίσημη πρεμιέρα στο κατάμεστο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Τέχνη-Άνοιξη: 1-1

Το έργο του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι «Ο ηλίθιος» ξεκίνησε να παίζεται από την Παρασκευή 13 Απριλίου, στην Κεντρική Σκηνή Δημήτρης Ροντήρης του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, ενώ την Τετάρτη 25 Απριλίου έκανε την επίσημη πρεμιέρα του.

Το Δημοτικό Θέατρο ήταν κατάμεστο, φωτογράφοι και δημοσιογράφοι παρήλαυναν, διάσημοι καλλιτέχνες-Φασουλής, Δαδακαρίδης, Μπιμπίλας, Καλογήρου, Β.Μπάρμπα, Γ. Νανούρης, Κόκλας, Ελ. Ζουγανέλη κ.ά- παρευρέθηκαν, κόσμος πολύβουος, εαρινός ανυπομονούσε να ξεκινήσει. Ξεκίνησε. Και τελείωσε τρεις ώρες αργότερα. Ένα σπάνιας βαρύτητας και, συνάμα, ελαφράδας θέαμα. Βαρύτητα στο νόημα, ελαφράδα στην τελική αίσθηση.

30849671_1835395206524700_2031045794_o

Η υπόθεση, πολύ πρόχειρα, είναι η εξής, όπως θα μπορούσα να τη δώσω σε έναν… δημοσιογραφικό υπότιτλο: Μια πανέμορφη Ρωσίδα διεκδικείται από τρεις άντρες. Ή μήπως όχι; Ένας από τους υποτιθέμενους διεκδικητές, που σχεδόν ακουσίως διεκδικεί, είναι ο (Ηλίθιος;) Πρίγκιπας Μίσκιν που, μετά και από την κληρονομιά μιας μεγάλης περιουσίας, βρίσκεται στη δίνη των ανθρώπινων παθών, της απαξίωσης, της απληστίας, του έρωτα και της ζήλιας, απαντά με αυταπάρνηση, αγάπη και αυτοθυσία.

Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο και η παράσταση με έκανε να θέλω να το δω. Ορισμένοι θεατές που γνώριζαν την πρώτη μορφή του έργου είχαν τις διαφωνίες τους, ιδίως με την επιλογή του Πέτρου Φιλιππίδη για τον ρόλο του νέου σε ηλικία πρίγκιπα, του «ιερού μωρού».

Πάντα υπάρχουν διαφωνίες απέναντι σε μια θεατρική παραγωγή σαν αυτή. Μια, ίσως βασική, είναι πάνω στη διάρκεια του έργου. Ζόρικο το γεμάτο τρίωρο. Κυρίως, επειδή το εξαιρετικό κείμενο του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα, που έτυχε μιας αριστουργηματικής διασκευής-αυτό συμφωνήθηκε ομόφωνα μεταξύ θεατών και κριτικών- διαπερνάται από όλες τις Μεγάλες Σημασίες της Ζωής. Όλες, γύρω από τα διαχρονικά, κεντρικά θέματα της Τέχνης: τον Έρωτα, τον Θάνατο, την Απορία «Γιατί κατεβήκαμε να ζήσουμε;»

31113694_1835395163191371_1441422761_o

Μέσα από ερωτήματα και βομβαρδισμό συναισθημάτων ταύτισης και απομάκρυνσης από τους κεντρικούς ήρωες, ξεδιπλώνεται η δράση και η ουσία του έργου.

Είναι ελεημοσύνη και οίκτος η αγάπη του Ηλίθιου για τη Ναστάζια Φιλίπποβνα Μπαράσκοβα; Πόσο κολακευτικός για μια γυναίκα πονεμένη μπορεί να είναι ο μη έρωτας. Και η σχέση του Πρίγκιπα  με την Αγλαΐα πώς μπορεί να οριστεί; Πρέπει τελικά να ορίζουμε;

Ποιος είναι ο καλός και ο κακός; Αυτός που είναι παραδομένος στα πάθη και την υπερβολή ή αυτός που παρουσιάζεται-και είναι- απόλυτα καλός, δηλαδή ο αμετροεπής  Ραγκόζιν ή ο γλυκός Μίσκιν; Ποια είναι η θέση των χρημάτων πλάι στην ευτυχία;

Είναι κάποιος στ’ αλήθεια ευτυχισμένος;

Τι είναι η ζωή; Μια παρτίδα σκάκι ή…μια θεατρική σκηνή, όπου παίζουν είτε ως σύμμαχοι, είτε ως εχθροί, οι καλοί, οι κακοί, οι ερωτευμένοι, οι λυπημένοι, οι όμορφοι, οι καταραμένοι. Τι είναι η ζωή; Μια αρένα, όπου ο Καλός, ο που Αγαπά Απόλυτα, σχεδόν μετά βεβαιότητας σταυρώνεται. Μα…τόσο Ηλίθιος είναι, που σταυρώνεται;

30944315_1835395186524702_32569716_o

Η σκηνοθεσία του Νίκου Διαμαντή είχε καθαρές γραμμές, τόση όση σκοτεινιά, αλλά και απότομα γκάζια στα κρίσιμα σημεία. Η χρήση του συμβόλου του γαϊδάρου σε αυτή την σχεδόν επαναλαμβανόμενη προβολή πίσω από τη σκηνική προσέδωσε την πραότητα που χρειαζόταν η αιχμηρή ερμηνεία του Φιλιππίδη. Η ψυχή του πρίγκιπα: μια καλοκάγαθη, αγνή ψυχή γαϊδάρου. Και μια ψυχή φορτωμένη, φυσικά. Των ανθρώπων τα φορτία, που αποδόθηκαν άριστα μέσα από αυτές τις βαριές ξύλινες σανίδες που, όταν χτύπαγαν στο πάτωμα, προκαλούσαν κρότο ικανό να σε τρελάνει. Ο δρόμος προς την κάθαρση ίσως περιλαμβάνει αναπόφευκτα την τρέλα…

Ο Φιλιππίδης στον πρωταγωνιστικό ρόλο άξιος, άξιος πολύ: το πρόσωπό του, ένας καμβάς που χώρεσε όλες τις συναισθηματικές αποχρώσεις του αγνού του Πρίγκιπα. Ο Στάνκογλου, όπως πάντα, ξεχωριστός, στον αντίποδα του Ηλίθιου, ο παραδομένος στα πάθη, μέθυσος Ρώσος τυχοδιώκτης, μέχρι θανάτου ερωτευμένος με την καλλονή Ναστάζια. Η Μαρία Κίτσου, η Ναστάζια ή Νάστια, το κάτι άλλο. Μα το κάτι άλλο…Η Παπαληγούρα, στον ρόλο της Αγλαΐας, δεν ενθουσίασε την ψυχή μου, ενώ ο Παπαζήσης, στον ρόλο του έφηβου, αντιδραστικού Ιππόλυτου, ξεπέρασε τις προσδοκίες μου. Οι θεατές, γύρω στις δύο ώρες, είχαν αρχίσει να κουράζονται, έτριζαν οι καρέκλες, οι ψίθυροι έδιναν κι έπαιρναν. Όμως, στο τέλος, το χειροκρότημα ήταν παρατεταμένο και πολύ, πολύ δυνατό. Μια δουλειά στιβαρή, με δομή, λόγο ύπαρξης, κάτι να πει, κάτι να θελήσει να αλλάξει μέσα μας.

Το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα, γράφτηκε από τον Ντοστογιέβσκη εξ ολοκλήρου στην Ευρώπη, μακριά από τη Ρωσία, σε μια εποχή απελπισίας, δριμύτατης φτώχειας και νοσταλγίας του για την πατρίδα του. Με τις επιληπτικές κρίσεις να τον βασανίζουν και τις προσωπικές υπαρξιακές αγωνίες να τον ταλανίζουν, δημιουργείται «Ο ηλίθιος», ένα έργο, που, όπως σημείωνε ο ίδιος ο συγγραφέας, «σχετίζεται με την απόδοση της εικόνας ενός πραγματικά καλού και θετικού ανθρώπου». Ίσως, ήταν η κατάλληλη στιγμή να ανεβεί (και) στην Αθήνα σε μια εποχή επίσης ζοφερή, εκεί που συμφέρει τους πάντες η ευτυχία να θεωρείται «η ελπίδα για να πας παρακάτω».

30849571_1835395149858039_1131169915_o

Άλλωστε, τέτοια μεγάλα Κείμενα, τέτοιες σπουδαίες Παραστάσεις-και, βέβαια, η ίδια η Αγάπη, η Ευτυχία- δεν έχουν Πατρίδα.

Μετάφραση-διασκευή: Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης
Σκηνοθεσία: Νίκος Διαμαντής
Σκηνικά-κοστούμια: Λίλη Πεζανού
Μουσική: Μίνως Μάτσας
Κίνηση: Γιάννης Γιαπλές
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ειρήνη Μαργαρίτη

 

Παίζουν
Πέτρος Φιλιππίδης: Πρίγκιψ Λέων Νικολάγιεβιτς Μίσκιν
Γιάννης Στάνκογλου: Παρφιόν Σεμιόνοβιτς Ραγκόζιν
Μαρία Κίτσου: Ναστάζια Φιλίπποβνα Μπαράσκοβα
Λένα Παπαληγούρα: Αγλαΐα Ιβάνοβνα Επάντσινα
Γιώργος Κωνσταντίνου: Ιβάν Φιοντόροβιτς Επάντσιν
Γιώτα Φεστα: Λιζαβέτα Προκόφιεβνα Επάντσινα
Ιωάννης Παπαζήσης: Ιππόλυτος Τερέντιεβ
Στάθης Ματζώρος: Γαβριλα Αρνταλιόνοβιτς Ιβόλγκιν
Γιώργος Δεπάστας: Λουκιάν Τιμοφέγιεβιτς (Λέμπεντεβ )
Χάρης Χιώτης: Κόλια Αρνταλιόνοβιτς Ιβόλγκιν

Συμμετέχει η χορωδία Libro Coro.
Στην παράσταση συνεργάζονται οι: Δήμητρα ΣτάικουΜαίρη ΒούλγαρηΜελίνα ΚέντογλουΣοφιάνα – Ανθίπη Φωτίδη, Ελένη Κερολάρη, Βέρα ΜακρομαρίδουΒεατρίκη ΜίναMαρία Νεφέλη Δούκα

30931087_1835394489858105_352329831_o

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 20.00
Σάββατο: 17.00 & 21.00
Κυριακή: 19.00

Τιμές εισιτηρίων:
Διακεκριμένη: 30 €
Α’ Ζώνη: 25 € / Φοιτητικό-Ανέργων: 20 €
B’ Ζώνη: 20 € / Φοιτητικό-Ανέργων: 15 €
Γ’ Ζώνη: 15 € / Φοιτητικό-Ανέργων: 10 €

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Λεωφ. Ηρ. Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς
Tηλ. 210 4143310

Φωτογραφική κάλυψη: Γιάννης Βλασερός


Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθήστε μας στο instagram



Προηγούμενο άρθροPower of love: Η «μεταφυσική» προσέγγιση της Αθηνάς και ο λάτιν χορός της δυσκόλεψαν τον Δώρο
Επόμενο άρθροΞεκατίνιασμα! Η Τζούλια Σέρνει στα Δικαστήρια τον Μένιο