Ο Νορβηγός Jo Nesbo είναι ένας από τους κορυφαίους συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας στον κόσµο, το οποίο είναι µια κάποια παρηγοριά για τον ίδιο καθώς η πολλά υποσχόμενη καριέρα του, ως ποδοσφαιριστή, διακόπηκε ξαφνικά όταν έπαθε ρήξη χιαστών και στα δύο γόνατα στα δεκαοχτώ του.

Αφού σπούδασε οικονοµικά, άρχισε να εργάζεται ως χρηµατιστής, ενώ τα βράδια έπαιζε µε το ροκ συγκρότηµά του, τους Di Derre. Όταν ένας εκδότης τού ζήτησε να γράψει τις εμπειρίες του από τις περιοδείες µε το συγκρότηµά του, ο Nesbo κατέληξε να γράφει το πρώτο αστυνοµικό μυθιστόρημα της σειράς Χάρι Χόλε, τη Νυχτερίδα. Σήµερα τα βιβλία του εκδίδονται σε 50 γλώσσες και έχουν πουλήσει  περισσότερα από 40 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσµο.

Στον Μακβεθ, που μόλις κυκλοφόρησε,πλάθει τη δική του υποδειγματικά ακριβή, μοναδικά σκοτεινή, εκρηκτική εκδοχή στον σαιξπηρικό «Μάκβεθ» ( μτφ. Γωγώ Αρβανίτη). Πρόκειται για την πλέον αναμενόμενη συνεισφορά στη σειρά Hogarth Shakespeare Project, όπου οι σπουδαιότεροι σύγχρονοι συγγραφείς ξαναγράφουν και διασκευάζουν τα κλασικά έργα του μεγάλου δραματουργού.

Η πνευματική διαθήκη του Σαίξπηρ δεν θα μπορούσε παρά να προσφέρει ιδανική φλέβα έμπνευσης στον νορβηγό βιρτουόζο, ο οποίος διέκρινε στη φυσιογνωμία του Μάκβεθ τα χαρακτηριστικά που διέπουν και τη δική του πρόζα, όσο και τη δυνατότητα να ξεδιπλώσει το δικό του θρίλερ γύρω από «την πάλη για εξουσία, τοποθετημένη ταυτόχρονα σε ένα ζοφερό, ανεμοδαρμένο νουάρ σκηνικό άλλα και στο περιβάλλον ενός σκοτεινού, παρανοϊκού ανθρώπινου νου».

67909fecdedbae08214b0f676104af58_XL

Έχουμε, λοιπόν, ένα “γκόθικ” μυθιστόρημα, που καταφέρνει και σε βάζει πολύ εύκολα στο σκηνικό που τοποθετεί τον δικό του Μάκβεθ. Δεκαετία του ΄70, σε μια ακαθόριστη πόλη του Βορά, που βουλιάζει στην παρακμή, στη βροχή και στην ομίχλη. Οι κάτοικοι, σχεδόν απελπισμένοι βουλιάζουν στην κατάθλιψη, στα ναρκωτικά, στην ανεργία και στον θάνατο. Όλα δείχνουν να πεθαίνουν, όταν η αλλαγή εξουσίας φέρνει μια κάποια ελπίδα. Που, όμως, πολύ γρήγορα ξεχνιέται, καθώς η μάχη για την εξουσία μόλις αρχίζει. Η βία φέρνει βία και ο ένας θάνατος φέρνει τον άλλο.

Γιατί, όπως γράφει ο Nesbo και πριν από αυτόν ο Σαίξπηρ, “ Μερικοί άνθρωποι είναι φτιαγμένοι έτσι. Ποθούν τη δύναμη περισσότερο από εκείνα που μπορεί να τους προσφέρει. Προτιμούν να έχουν ένα άχρηστο δέντρο αντί για τους καρπούς που θα τους έδινε. Για να μπορούν να το δείξουν και να πουν. “Είναι δικό μου”. Και μετά να το κόψουν”.

Όπως πολύ σωστά γράφτηκε στην Athens Voice: “Ο ίδιος ο ήρωας αποτελεί ένα έξοχο δείγμα από την πινακοθήκη χαρακτήρων του Νέσμπο. Τριαντάρης, με τραχιά λαϊκή προφορά, μενταλιτέ ζογκλέρ σε νούμερο με μαχαίρια σε περιπλανώμενο τσίρκο και χέρια σημαδεμένα σαν να είχαν συρθεί σε αγκαθωτό συρματόπλεγμα από τις ενέσεις, ο επιθεωρητής Μάκβεθ έχει κατορθώσει από ναρκομανής έφηβος να εξελιχθεί σε δόκιμο της Σχολής Αστυνομίας, αργότερα επικεφαλής της Ομάδας Κρούσης και πλέον βρίσκεται στην κορυφή της Διεύθυνσης Οργανωμένου Εγκλήματος

Στη σκοτεινή αυτή μπαλάντα του σαιξπηρικού νουάρ, η καθηλωτική δράση εναλλάσσεται με το ψυχολογικό παζλ που θέτει ζητήματα γύρω από τη φύση της εξουσίας («κάποιοι άνθρωποι γεννιούνται ηγέτες, ενώ κάποιοι άλλοι δεν έχουν παρά μόνο λαχτάρα να σκαρφαλώσουν»), η νύχτα της ανθρώπινης ψυχής φωτίζεται ευκρινώς («η καρδιά είναι άπληστη, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να την ακολουθήσεις») και η Λαίδη είναι εκείνη που θα μεταγγίσει στο παρανοϊκό μυαλό του Μάκβεθ την ιδέα ότι ο μόνος δρόμος ήταν ευθεία μπροστά, «καταπάνω σε ό,τι υπήρχε στο διάβα τους». Ο διοικητής Ντάνκαν πρέπει να βγει από τη μέση, διότι «δεν θέλεις να ηγηθείς; Δεν θέλεις να φτάσεις στην κορυφή; Σου αρκεί να γλύφεις τις μπότες των ανωτέρων σου;». Το μόνο που απομένει στον Μάκβεθ είναι η στιγμή που θα ξεπεράσει τους ηθικούς φραγμούς. Τελειώνοντας την ανάγνωση του βιβλίου και έχοντας στο νου τον πρωτότυπο Μάκβεθ, πιάνεις τον εαυτό σου, άθελά του να αναρωτιέται πώς γίνεται, τόσους αιώνες μετά και το ανθρώπινο ον να μην έχει κάνει ούτε ένα βήμα μπροστά. Και επειδή μου αρέσουν οι χαρακτηριστικές ατάκες, να κλείσω με μία που λέει ένας από τους πρωταγωνιστές του βιβλίου. “Δεν λες σε κάποιον που σε σημαδεύει ότι το όπλο του είναι άδειο. Θ΄αρχίσει απλώς να ψάχνει για άλλο όπλο”.

Και μην ξεχνάτε κάντε like στη σελίδα μας στο facebook
και να μαθαίνετε όλα τα νέα και ακολουθείστε μας στο instagram 

Διαβάστε ακόμη:

Η σπουδαία Ζωρζ Σαρή έφυγε σαν σήμερα

Μίκης Θεοδωράκης: Πανάξιος εστί

SHARE
Previous articleΑΟΡΑΤΟ ΝΗΜΑ της ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ, εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ
Next articleΟΤΕΛ ΚΟΝΣΤΑΝΤΙΝΙΓΙΕ του ΖΟΥΛΦΙ ΛΙΒΑΝΕΛΙ, εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ
Ο Άγγελος Κουτσούκης γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και ξεκίνησε να δουλεύει στα 18 του, στο περίφημο βιβλιοπωλείο Kauffman. Από τη δεκαετία του ’80 μέχρι το 2008 έκανε εκπομπές στα περισσότερα από τα Αθηναϊκά ραδιόφωνα. Αυτή ήταν η “ερωτική” του σχέση. Γιατί η “συζυγική” ήταν οι Δημόσιες Σχέσεις στην ιστορική δισκογραφική εταιρεία LYRA από το 1994 μέχρι το 2013. Ανάμεσα σε αυτές τις δύο σχέσεις, πρόλαβε να κάνει κάποιες συνεντεύξεις σημαντικών προσώπων, που δημοσιεύτηκαν σε περιοδικά του μουσικού τύπου, σαν αυτές της Φλέρυς Νταντωνάκη ή του Άκη Πάνου.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
18 + 7 =