Αρχική ΘΕΑΜΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Παρασκήνιο: “Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία”

Παρασκήνιο: “Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία”

36668707_657202127974662_1048580608499908608_n

Ένα μοναχικός άνθρωπος στέκεται στο άχρωμο και σκοτεινό του καβούκι. Θεωρεί πως η ανθρωπότητα βυθίζεται στην απόλυτη ασημαντότητά της και σε εκείνον, τούτη η ζωή, δεν έχει τίποτα να προσφέρει. Πιστεύει πως μονάχα η «μη σπατάλη χρημάτων» μπορεί να τον κάνει ελάχιστα ευτυχισμένο, και είναι σίγουρος πως αυτή τη μοναχική πορεία πρέπει ν’ ακολουθεί ο άνθρωπος, να ζει ταπεινά, δίχως να σκορπά τα «πολύτιμα» υλικά αγαθά του, απλά να στέκεται ακινητοποιημένος σε μια αέναη μονότονη πραγματικότητα.

Βλέπω, ή φαντάζομαι, τη σκοτεινή φιγούρα του Εμπενέζερ Σκρουτζ.

Όλοι πια τον αναγνωρίζουν, ένας τσιγκούνης γεροντάκος που έζησε τη ζωή του μίζερα, σε μια κόλαση φόβου πως κάποια μέρα θα ξυπνήσει φτωχός, αγνοώντας πως η λιτότητα της ψυχής του τον έχει ξεβράσει ήδη στην πλαγιά των αθλίων.

Ο Κάρολος Ντίκενς, μάλλον ένα βράδυ, έγραψε μια χριστουγεννιάτικη ιστορία, τόσο οικεία, μα και τόσο μακρινή. Η ιστορία του είναι λυπητερή μα δε σε βουλιάζει, απόλυτα, στο σκοτάδι της ματαιότητας. Όπως προείπα, όλοι γνωρίζουν τον Σκρουτζ, πόσοι όμως συνέλαβαν την πραγματική του ιστορία; Πόσοι αναγνώστες ή θεατές της «χριστουγεννιάτικης ιστορίας» είδαν το τραύμα; Το ματωμένο γόνατο του μικρού Σκρουτζ; Ο οποίος μεγάλωσε τρέφοντας μια οργή μέσα του…

DSC_0565

Πληθώρα μηνυμάτων ξεπηδούν από το έργο του Ντίκενς, κάποια φανερά, κάποια απόκρυφα, τα όποια είναι αναγκαίο να σκαλίσει και ν’ αναζητήσει κανείς στη θέαση ή την ανάγνωση της ιστορίας, να κατανοήσει πόσο προσωπικός και όχι γενικός είναι ο Σκρουτζ.

Τα σύμβολα που απεικονίζονται από τον Ντίκενς είναι εκείνα του χρόνου: παρελθόν, παρόν, μέλλον, τα οποία παρουσιάζονται παίρνοντας τη μορφή των πνευμάτων των Χριστουγέννων. Στη συνέχεια του αποσυμβολισμού του έργου, αρχίζουν να σαλεύουν και να «επιπλέουν» στην επιφάνεια τα σύμβολα της ηθικής, της ιδεολογίας του Σκρουτς, της κοινωνικής και οικονομικής εξαθλίωσης ανά τους αιώνες -αυτό καθιστά και την ιστορία αυτή διαχρονική. Εμβάλλει, όμως, ο συγγραφέας, και στοιχεία αγνά. Η ιστορία οδηγεί, είτε τον θεατή-αναγνώστη είτε τον ηθοποιό που αναπαριστά το έργο σε μια θεατρική σκηνή, στην κάθαρση, ή απλά στη συνειδητοποίηση, ή και πουθενά, ενώ τους ήρωές του ο Ντίκενς τους ωθεί στη λύτρωση, στην αναγνώριση του κακού που κατοικεί μέσα τους, και ύστερα απλά τους αφήνει να βαδίσουν στον δρόμο που μονάχα εκείνοι επιλέγουν…

DSC_0525

Στη σκηνή του θεάτρου Αλκμήνη, όπου πραγματοποιούνται οι πρόβες της παράστασης, αυτή η φαντασμαγορική ιστορία βρίσκεται στο πρώτο στάδιο της κτίσης του, στο θεμέλιο, στις βάσεις, σε εκείνο το σημείο που ηθοποιοί και σκηνοθέτις διεισδύουν στον πυρήνα του έργου αλλά και στον ψυχισμό των ηρώων του Ντίκενς. Αποσυνθέτουν και συνθέτουν το έργο με σκοπό να το παραθέσουν στο σανίδι άθιχτο, απείραχτο, όπως ακριβώς είχε πλάσει και κατασκευάσει αυτήν την ιστορία ο συγγραφέας στο μυαλό του, με ένα ύφος «προσαρμογής στον θεατή», για κάθε ηλικία, για μια ώριμη ή παιδική ψυχή.

Ακολουθώντας ένα μονοπάτι όπου είχαν σχηματιστεί ίχνη ηθοποιών, εκεί που είχαν ξεμείνει κάποιοι απόμακροι ήχοι του θιάσου, κάποιες κραυγές, γέλια, φωνές, σπαραγμοί και ψίθυροι, ακολούθησα τη μαγεία που απέπνεε εκείνο το κύμα, κι πέρασα τη γραμμή που διαχώριζε την πραγματικότητα με τη φαντασία, το φυσικό με το μεταφυσικό.

Πάντα μου άρεσε να τρυπώνω πίσω από την κόκκινη θεατρική κουρτίνα. Εκεί, ανιχνεύει κανείς τα γυμνά και ανθρώπινα στοιχεία του θεάτρου, των περιπλανούμενων από ήρωα σε ήρωα, από ψυχισμό σε ψυχισμό, ηθοποιών, των αιώνιων ταξιδευτών, που αναπαριστούν ιστορίες, παραμύθια, ποιήματα… Τους είδα δίχως χρυσόσκονη, ίσα να στάζουν κάποιες κηλίδες ιδρώτα στο πρόσωπό τους, από τη ζέστη και από την κούραση. Κανένα σκηνικό δεν ήταν στημένο εκεί, ούτε προβολείς, ούτε ήχοι, πέρα από φυσικές χροιές «θεατρανθρώπων» και ολοκάθαρες μορφές ηθοποιών, που «κυοφορούν» ένα μήνυμα, έναν ήρωα.

DSC_0518

Στα βλέμματά τους έβρισκες έναν σκοπό. Στην κίνησή τους μπορούσες να ερμηνεύσεις την έκφραση του σώματος, το σάλεμα των δακτύλων τους, των άκρων τους και τις κατευθυντήριες γραμμές που χάραζαν στο σανίδι ωθώντας την ιστορία προς μια και μόνο κατεύθυνση, στη θεατρική επίτευξη, που ναι μεν είναι πολύ νωρίς να ειπωθεί η φράση «θεατρική επίτευξη», αλλά γιατί όχι; Εφόσον έχει τοποθετηθεί η θεατρική βάση, πόσο εύκολο είναι να «γκρεμιστεί» η σκηνή;

Η σκηνοθέτις Κωνσταντίνα Νικολαΐδη ξετυλίγει ένα παραμύθι, ένα αρκετά συμβολικό και σπουδαίο έργο, το οποίο απαιτεί προσοχή, εμβάθυνση, τεκμηρίωση στις σκηνές και τις «ατάκες» των ηθοποιών, τα προηγούμενα να συγχέονται με τα επόμενα και όλοι οι ήρωες να εκπροσωπούν έναν σκοπό κι έναν λόγο ύπαρξης, που σαν κομμάτι του πάζλ, να εφάπτονται και να δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο έργο μικρών μικρών κομματιών…

Ένας 14μελής θίασος (Ορέστης Τρίκας, Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Κωνσταντίνος Μπάζας, Τατιάνα Μελίδου, Αλεξία Στολιδάκη, Μελισσάνθη Ρεγκούκου, Άννα Μάρκου, Βαγγέλης Ζάπας, Βασίλης Φακανάς, Γιάννης Φιλίππου, Νίκος Βατικιώτη, Παναγιώτα Χαϊδεμένου, Κατερίνα Κωνσταντέλου, Μαριέλα Δούμπου) και ο Θανάσης Κουρλαμπάς, ο οποίος θα ερμηνεύσει τον Σκρουτζ, ακολουθούν τις «θεατρικές κλωστές», προσπαθώντας να πλέξουν ένα υφαντό, και όπως το φαντάζονται οι ίδιοι και όπως τους προτείνει και «συστήνει» αλλά και κατευθύνει  η σκηνοθέτις

DSC_0684

Η «χριστουγεννιάτικη ιστορία…» θα ζωντανέψει τα Χριστούγεννα του 2018 στο θέατρο Διάνα.

Σε μια συζήτηση που ακολούθησε με τον ηθοποιό Θανάση Κουρλαμπά, έναν άνθρωπο πρόσχαρο, ευγενικό αλλά και ευέλικτο, ικανό ερμηνευτή ρόλων, μπόρεσα να φανταστώ και να έχω μια γενική ιδέα και άποψη πώς οι ηθοποιοί προσεγγίζουν τους ρόλους τους, τί σκέφτονται για εκείνους, πώς τους «δανείζονται» για λίγο και πώς τους μελετούν εκ βαθέων…

Ποια ήταν η πρώτη σας αντίδραση-σκέψη όταν σας πρότειναν να ερμηνεύσετε τον Σκρουτζ;

Αυτό το έργο, αυτό το τεράστιο μοναδικό παραμύθι και ποιον δεν έχει αγγίξει; Όταν ήμουν μικρός το λάτρευα και εξακολουθώ να το λατρεύω, έχω δει σχεδόν όλες τις εκδοχές του. Όταν μου προτάθηκε να ερμηνεύσω αυτόν τον συμβολικό ρόλο, κατάλαβα πως μερικές συναντήσεις με κάποια πράγματα δεν είναι καθόλου τυχαίες. Η πρώτη μου σκέψη ήταν πως είμαι αρκετά μακριά του… Τελικά, κανείς δεν είναι μακριά από τίποτα.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η προετοιμασία της παράστασης «Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία»;

Έχουμε ήδη μπει σε ένα βάθος προβών. Στην παράσταση συμμετέχει ένας καταπληκτικός θίασος, είναι εξαιρετικά τα παιδιά, ένα προς ένα. Νομίζω ότι είμαστε μια πολύ καλή παρέα, και αυτή η συνεργασία πιστεύω πως θα βγάλει κάτι πάρα πολύ δυνατό.

Τι θα δει-βιώσει ο θεατής στη θέαση αυτής της παράστασης;

Την όσο πιο πιστή γίνεται παράσταση πάνω στο πρωτότυπο έργο του Ντίκενς. Δεν έχουμε κάνει κάποια διασκευή. Παρόλο που ξεκινά ως μια παράσταση που αφορά παιδιά, πιστεύω πως αφορά τους πάντες, μπορεί να τη δει οποιοσδήποτε. Η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη πατάει πάνω στο πρωτότυπο κείμενο του Ντίκενς, δηλαδή δεν κάνουμε φειδώ ούτε στα τρομαχτικά σημεία της παράστασης, προσπαθούμε να είμαστε όσο πιο πιστοί γίνεται στο πώς είναι τα πνεύματα, πως είναι το φάντασμα, στο ποια είναι η ψυχολογική διαδικασία που περνάει αυτός ο συμβολικός άνθρωπος, ο Σκρουτζ, που ξεκινάει από την απόλυτη σκληράδα και την απόλυτη στόχευση μόνο για το χρήμα και το κέρδος, στο πώς του θυμίζουν τα πνεύματα τα παιδικά του χρόνια, τι αγάπησε, πότε άφησε την καρδιά του ν’ ανοίξει, τί έγινε στην παιδική του ηλικία κι έκλεισε αυτή η καρδιά και αυτός ο άνθρωπος σκλήρυνε και έγινε αυτό που έγινε, πώς εγκατέλειψε την αρραβωνιαστικιά του, ή μάλλον η αρραβωνιαστικιά του τον εγκατέλειψε, και πώς σιγά σιγά έμεινε μόνος του. Με την εξέλιξη της ιστορίας και με τις επισκέψεις των τριών πνευμάτων: του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος, θα δείτε πώς αυτός ο άνθρωπος από το απόλυτο, από την τσιμεντένια ψυχή, σπάει, ανθίζει και γίνεται η μεγάλη μετάλλαξη. Μόνο χαρά δημιουργεί, και στους θεατές, αλλά και στους ανθρώπους που παίζουν στην παράσταση.


Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθήστε μας στο instagram



Προηγούμενο άρθροΤο “Έγκλημα και Τιμωρία” του Ντοστογιέφσκι ταξιδεύει στην Κρήτη
Επόμενο άρθροΔυναμικό come back για την Κέλλυ Κελεκίδου! Γιατί εγκατέλειψε την Αυστραλία; Τι αποκαλύπτει η ίδια!