Αρχική ΘΕΑΜΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Δημήτρης Φοινίτσης: «Η σκηνοθεσία με ενδιέφερε από την αρχή. Υπέφερα ως ηθοποιός...

Δημήτρης Φοινίτσης: «Η σκηνοθεσία με ενδιέφερε από την αρχή. Υπέφερα ως ηθοποιός »

dimitris finitsis 2

Ο Δημήτρης Φοινίτσης είναι ένας σκηνοθέτης πνευματώδης κι αεικίνητος.

Γεννήθηκε στο όμορφο Ηράκλειο της Κρήτης, σπούδασε δημοσιογραφία στη σχολή του ΑΝΤ1, αλλά η αγάπη του για το θέατρο καλά κρατούσε κι αμέσως μετά πέρασε με την πρώτη στην Δραματική Σχολή Αθηνών.

Η εμπειρία και ως ηθοποιός μεγάλη, τόσο στο θέατρο, όσο και σε κάποιους ρόλους στην τηλεόραση. Η σκηνοθεσία όμως, ήταν το μεγάλο του πάθος, που τελικά τον κέρδισε.

Με την ”Ομάδα Παραστατικών Τεχνών ΠρόΤΑΣΗ” λοιπόν, που δημιούργησε το 2005, ξεκίνησε να σκηνοθετεί θαυμαστά έργα, πράγμα που συνεχίζει και σήμερα.

Με αφορμή λοιπόν το έργο«Πρώτη Αγάπη» του Ιωάννη Κονδυλάκη, που σκηνοθετεί στο Θέατρο Άλμα, μου μίλησε για την παράσταση, την σημασία της, αλλά και το έναυσμα που τον ώθησε να ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία!

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παράσταση έκανε πρεμιέρα το καλοκαίρι, στην ιδιαίτερη πατρίδα του Ιωάννη Κονδυλάκη, τη Βιάννο και στο Πνευματικό Κέντρο Άνω Βιάννου «Περικλής Βλαχάκης». Αμέσως μετά παίχτηκε στο Ηράκλειο (Μικρό Κηποθέατρο Μάνος Χατζιδάκις, artspaceMateriaPrima), το Ρέθυμνο (studioTheGarage) και τη Σητεία (Σπίτι του Θεάτρου της Σητείας).

Μιλήστε μου λίγο για το έργο «Πρώτη Αγάπη» του Ιωάννη Κονδυλάκη. Τι σας ώθησε να καταπιαστείτε σκηνοθετικά με αυτό το έργο;

Είναι το τελευταίο έργο ενός σπουδαίου πλην παραγκωνισμένου συγγραφέα, το οποίο έγραψε σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες λίγο πριν αφήσει την τελευταία του πνοή στο Ηράκλειο, πριν 100 χρόνια. Γραμμένο στη δημοτική παρουσιάζει ανάγλυφα την κρητική νοοτροπία της εποχής του για τον έρωτα, η οποία ελάχιστα έχει μετακινηθεί από τότε. Αυτό είναι ένα ζητούμενο το οποίο  τέθηκε υψηλά στις παραστάσεις της Κρήτης. Ο εκτός κανόνα έρως και η θέση της γυναίκας τότε και σήμερα. Μια σκουριασμένη ηθική που βασανίζει και πληγώνει ακόμη. Το πώς όλο αυτό μεταφέρεται επί σκηνής είναι ένα ζήτημα.

Πρόκειται για μια ακόμη παράσταση χειροτεχνίας της «Ομάδας προΤΑΣΗ» με κύριο άξονα, αυτήν τη φορά, τη σωματικότητα και την υπερβάλλουσα χρήση των εκφραστικών μέσων των ηθοποιών στο πλαίσιο της μη σκηνικής διασταύρωσης δύο εκ διαμέτρου αντίθετων κοσμοθεωριών. Αντέχει όλο αυτό και πόσο;

Τι θα δει το κοινό της Αθήνας επί σκηνής και σε ποια σημεία του έργου δώσατε περισσότερη έμφαση;

Επέμενα ιδιαίτερα στη διεκδίκηση του Γιωργή, του ανήλικου αγοριού από τη Μάνα και τη Βαγγελιώ, την τύποις ερωμένη του. Σαν ένα καταστροφικό δίπολο που επεμβαίνει καίρια οδηγώντας στην εκτροπή, τον εκτροχιασμό της αγάπης. Ο Γιωργής εδώ ως ανδρείκελο, κυριολεκτικά.

PROTI_AGAPI_1

Καταγόμενος από την Κρήτη, επηρεάζεστε καθόλου από την Κρητική λογοτεχνία στο θέατρο κι αν ναι, σε ποιο βαθμό;

Ελάχιστα. Είναι η δεύτερη φορά που καταπιάνομαι με κρητικό συγγραφέα με αυστηρό γεωγραφικό προσδιορισμό δράσης.

Ποιο ήταν το έναυσμα που σας ώθησε να ασχοληθείτε με το θέατρο, παρ’ ότι οι αρχικές σας σπουδές ήταν η δημοσιογραφία;

Ξεκίνησαν παράλληλα και τα δύο στην εφηβεία. Πρώτα ξεκίνησα να σπουδάζω δημοσιογραφία και αμέσως μετά πέρασα στη Δραματική Σχολή. Αλλά και δημοσιογραφικά πάλι με το θέατρο ασχολήθηκα. Κατά κύριο λόγο γι’ αυτό έγραφα. Τα τελευταία χρόνια έχω στραφεί στο καλλιτεχνικό μέρος του μέσω της σκηνοθεσίας.

Προτιμώ οπωσδήποτε την πρωτογενή σύνθεση ονειρικών κόσμων από τη μεταπρατική εργασία της κάλυψης αυτών. Με κούρασε η προηγούμενη ενασχόληση ή εγώ την εξάντλησα μέσα μου.

dimitris finitsis 1

Η σκηνοθεσία πώς προέκυψε και ποιες οι δυσκολίες της;

Η σκηνοθεσία με ενδιέφερε από την αρχή. Υπέφερα ως ηθοποιός. Δεν ήθελα να παίζω. Το έκανα, όμως, ως απαραίτητη διαδικασία για να βιώσω τη λειτουργία του ηθοποιού και της σκηνής. Για να ξέρω τι είναι να εκτίθεσαι και να φέρνεις εις πέρας αυτό που σου ζητήθηκε. Ακόμη κι αν διαφωνούσες πέρα για πέρα. Ακούγεται μαζοχιστικό και εν μέρει είναι. Το μεγαλύτερο πρόβλημα της σκηνοθεσίας είναι οι περικοπές. Από την πρώτη ανάγνωση!

Η δυστυχία του να επωμίζεσαι το ρόλο του παραγωγού δίχως να τον έχεις επιλέξει ή να μπορείς πρακτικά να τον υποστηρίξεις. Αναγκαστικά και αμετάκλητα και παραγωγός. Έτσι λειτουργεί η κατάσταση στη χώρα, αυτή τη στιγμή. Δεν είναι όμως μόνον τα οικονομικά ζητήματα που περιορίζουν το εκάστοτε σκηνοθετικό όραμα αλλά και άλλα σοβαρά. Ανάμεσα τους και η διαθεσιμότητα των ηθοποιών συχνά-πυκνά.

Ποια η συμβολή της τέχνης στην Ελλάδα του σήμερα και ποια είναι τα περιθώρια εξέλιξης της;

Είναι κάτι που χρειάζεται μια εξωστρεφή και γενναιόδωρη πολιτική, η οποία απουσιάζει. Το ενθαρρυντικό είναι πως η πολυφωνία του θεάτρου ενισχύεται. Το δυσάρεστο πως αυτό γίνεται με τυχαίο τρόπο. Και άκρατο δονκιχωτισμό. Εξαντλητικά και τα δύο. Και συχνότατα αποκαρδιωτικά. Από την άλλη υπάρχει πάντα το… ταβάνι. Δεν μπορώ όμως να το κοιτάζω για ώρα, βαριέμαι οπότε προτιμώ να παλεύω. Όπως παλεύω.

Ποιο είναι το όραμα σας πάνω στο θέατρο για τα επόμενα χρόνια;

Να συνεχίσω να μοιράζομαι στιγμές με ανθρώπους. Με αυτούς που θα επιλέξουν συνειδητά αυτό που κάνω. Έχω τόσα έργα στο μυαλό μου! Αλλά και τόση ανασφάλεια σε κάθε κίνηση που δεν ξέρω ποιος τελικά θα επικρατήσει. Αλλά ποιος ξέρει αυτό το «τελικά»;

Οπότε δουλειά, δουλειά, δουλειά. Και ένα «χάδι» στο συνάνθρωπο, ένα κλείσιμο του ματιού ή μια ταραχή διαρκείας εκεί στα σκοτάδια της πλατείας. Ανάλογα, βέβαια, με το έργο και την ανάγνωση.  Για όσο αντέξουμε, λοιπόν!

Παίζουν:

Βαγγελιώ: Ανάστα Αργυροπούλου

 

Μάνα: Ελένη Σφακιανάκη

 

Αφήγηση: Δημήτρης Φοινίτσης

 

«Πρώτη Αγάπη» Μικρή Σκηνή του θεάτρου Άλμα

Από τις 15 Μαρτίου έως τις 17 Μαρτίου 2019. Για τρεις παραστάσεις

Διεύθυνση: Ακομινάτου 15, Αθήνα

Τηλέφωνο κρατήσεων: 2105220100

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή έως και Κυριακή στις 20:00

Τιμές εισιτήριων: Κανονικό 12€, Μειωμένο 10€ (φοιτητικό, άνω των 65 ετών)

Διάρκεια: 65 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Η προπώληση εισιτηρίων γίνεται μέσω του δικτύου viva https://www.viva.gr/tickets/theatre/alma/prwti-agapi/


Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθήστε μας στο instagram



Προηγούμενο άρθροΤαβερνάκι των 20 ατόμων πλάι στο κύμα κέρδισε το Όσκαρ γαστρονομίας!
Επόμενο άρθροΙούλιος-Καίσαρ Αθανασίου: Ο νέος και ταλαντούχος ηθοποιός κάνει μία εντυπωσιακή εμφάνιση στο ”Έλα στη Θέση μου”