Αρχική ΒΙΒΛΙΟ Ρεπορτάζ ”ΠΟΙΟΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟΝ ΑΛΦΟΝΣ” του ΚΩΣΤΑ ΑΚΡΙΒΟΥ

”ΠΟΙΟΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟΝ ΑΛΦΟΝΣ” του ΚΩΣΤΑ ΑΚΡΙΒΟΥ

ΑΛΦΟΝΣ

”ΠΟΙΟΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟΝ ΑΛΦΟΝΣ” του ΚΩΣΤΑ ΑΚΡΙΒΟΥ εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

Διαβάζοντας φέτος το ”Γάλα Μαγνησίας” και ανακαλύπτωντας,ουσιαστικά,τον συγγραφέα Κώστα Ακρίβο, έψαξα, βρήκα και διάβασα ένα παλαιότερο βιβλίο του πού έχει τίτλο ”Ποιός θυμάται τον Αλφόνς”. Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 2012 και ,σχεδόν αμέσως,μεταφράστηκε στα γερμανικά.

Ποιος ήταν όμως ο Αλφόνς του τίτλου; Ο Αλφόνς Χοχάουζερ ήταν ένας Αυστριακός που γεννήθηκε στις Άλπεις το 1906. Ανήκει σε μια γενιά που τόλμησε να κάνει στη ζωή του αυτό που ήθελε,αυτό που του άρεσε.Δεν ήταν ο μόνος που περιπλανήθηκε στην Ευρώπη πριν καταλήξει στην προπολεμική Ελλάδα. Περίπου την ίδια εποχή,το ίδιο έκανε και ο Πάτρικ Λη Φέρμορ.

Αλφόνς Χοχάουζερ

Ο Αλφόνς Χοχάουζερ άφησε το πατρικό του σε ηλικία 16 ετών και περιπλανήθηκε στις χώρες της Μεσογείου και της Β.Αφρικής, σε μια περιπλάνηση χωρίς πυξίδα,αλλά με το πρακτικό πνεύμα ενός μοντέρνου Οδυσσέα. Στο Πήλιο ο Αλφόνς έφτασε ”με ένα γυλιό στον ώμο και μια φωτογραφική μηχανή στο χέρι. Ένας βοσκός,που δεν κατάλαβε το όνομά του τον βάφτισε Ξενοφώντα”.

Για τα επόμενα δεκατρία χρόνια, ο Ξενοφών θα πρωταγωνιστούσε στην ανασύσταση ενός «αρχαϊκού κόσμου» στη λεκάνη του Παγασητικού, κάνοντας τις πιο ταπεινές δουλειές (ψαράς, χοιροβοσκός, ταβερνιάρης) και προσελκύοντας διανοουμένους να γράψουν για ένα από τα τελευταία παρθένα μέρη της Ευρώπης. «Στις Άλπεις, ίσως να υπάρχουν ακόμη παρόμοιες περιοχές, αλλά όχι με το ελληνικό φως, τη θάλασσα και τους μύθους για τους Κενταύρους, τις Νεράιδες και τις περιοχές όπου οι θεοί γιόρτασαν τους γάμους τους», τους εξηγούσε. \

Το 1939, όταν ο πόλεμος ήταν προ των πυλών και με τον φόβο μήπως απελαθεί ως Αυστριακός υπήκοος, ο Ξενοφών άφησε την φωτογραφική του μηχανή σε μια ταβέρνα του Αγίου Κωνσταντίνου και έφυγε προς άγνωστη κατεύθυνση. «Τα μόνα πράγματα που πήρα μαζί μου ήταν ένα κανάτι, ένα καλαθάκι και ένα κιλίμι. Αυτά ήταν για μένα η πατρίδα μου».

Για το βιογραφικό του Αλφόνς Χοχάουζερ, αντιγράφω ένα κείμενο του Νικήτα Πηλιούρη.”Την επιστράτευση τη γλίτωσε αρχικά, πιάνοντας δουλειά σε ένα καράβι ως θερμαστής. Όταν όμως, σε ένα ατύχημα, το σωστικό συνεργείο τον μάζεψε από τα παγωμένα νερά του Νέβα, το Γ’ Ράιχ διέταξε την κατάταξη του Αλφόνς Χοχάουζερ στον γερμανικό στρατό. Η εντολή ήταν να σταλεί στην Ελλάδα, με τον λόχο των διερμηνέων. Και η μοίρα του φέρθηκε αρκετά σαδιστικά, ώστε ο Υποδεκανέας των Ναζί Χοχάουζερ να τοποθετηθεί στον Βόλο…

ΒΙΒΛΙΟ

Δεκάδες μαρτυρίες επιβεβαιώνουν ότι ο Αλφόνς χρησιμοποίησε την ιδιότητά του για να βοηθήσει τους αγωνιζόμενους Έλληνες. Το 1942, κατάφερε να αποσπαστεί στην αποστολή του Αυστριακού Χανς Χας, που υπήρξε επιστήμονας. Πρωτοπόρος δύτης και μπον βιβέρ, για να εξερευνήσουν τον βυθό του Παγασητικού. Και θα παρέμενε μέλος του πληρώματός του και στις πολυάριθμες αποστολές του στις θάλασσες του κόσμου, και μετά τον πόλεμο. Μόνο που τώρα, όλοι στο εξερευνητικό πλοίο θα τον φώναζαν Ξενοφών…

Όταν στα μέσα της δεκαετίας του πενήντα, πήρε την απόφαση να επιστρέψει στο Πήλιο. Είχε ήδη ταξιδέψει στις εσχατιές του κόσμου, από την Αφρική ως τα νησιά Γκαλαπόγκος. Στο Παλαιό Τρίκερι, στο εγκαταλειμμένο μοναστήρι που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούνταν ως τόπος εξορίας, εμφανίστηκε με τιρολέζικο καπέλο και το «θράσος» να το αξιοποιήσει ως μια πρότυπη ξενοδοχειακή μονάδα, χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα και υδροδότηση, όταν ακόμα ο όρος «αγροτοτουρισμός» δεν είχε επινοηθεί.

Για τα επόμενα 12 χρόνια, πληρώνοντας το αντίτιμο για την ενοικίαση στη Μητρόπολη, θα προσέφερε στους Ευρωπαίους φιλοξενούμενούς του. Μια πρωτόγνωρη εμπειρία εναλλακτικών διακοπών, με επισκέψεις στις πιο απόκρημνες θαλάσσιες σπηλιές. Πεζοπορίες στα χνάρια του Παυσανία, εκδρομές με άλογα στο δάσος.

Ο ίδιος και η μετέπειτα γυναίκα του Χαρίκλεια, θα φρόντιζαν για την καθαριότητα, το μαγείρεμα και την ψυχαγωγία των επισκεπτών. Ο τότε διευθυντής της Μερσεντές, οι Ρότσθιλντ, ο Χατζηκυριάκος Γκίκας έβλεπαν τον Αλφόνς ή Ξενοφών ή Ανδρέα (όπως ήταν το βαφτιστικό όνομα που του δόθηκε όταν έγινε Ορθόδοξος). Να ζυμώνει και να φουρνίζει το ψωμί που θα έτρωγαν, ακούγοντάς τον να λέει για τα τείχη της αρχαίας Κασθαναίας και τον γάμο της Θέτιδος με το βασιλιά της Ιωλκού, Πηλέα.

Από εδώ πέρασε για ένα βράδυ και η ακριβοθώρητη Γκρέτα Γκάρμπο. «Ύστερα από πολύ καιρό κατάφερα και κοιμήθηκα. Όλα σε εσάς εδώ είναι τόσο διαφορετικά από τον υπόλοιπο κόσμο» έγραψε στο βιβλίο των επισκεπτών”.

Τι ήταν όμως αυτό που έκανε τον συγγραφέα να ασχοληθεί με την ζωή ενός ”ξένου ” που εγκαταστάθηκε στο Πήλιο μέχρι που πέθανε;

Γιατί ο βίος και η πολιτεία του Αλφόνς Χοχάουζερ να ”στοιχειώσει ” τον Κώστα Ακρίβο μέχρι να καταφέρει να αφηγηθεί την ζωή του Αλφόνς;

Την απάντηση την δίνει ο ίδιος ο συγγραφέας :

”Αυτά τα ερωτήματα-διλήμματα παιδεύουν τον αφηγητή, καθώς βασανίζεται να βρει απάντηση γύρω από την πολυσύνθετη προσωπικότητα του Αλφόνς. Σε κάποιο σημείο μάλιστα της έρευνας καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο Αλφόνς συνδύαζε τα πιο αντιφατικά στοιχεία. Ήταν σαν «χρυσόσκονη και λάσπη μες στον ίδιο τενεκέ». Βέβαια, στο τέλος τα νέφη αραιώνουν και φαίνεται καθαρά ότι πρόκειται για μια εντελώς ξεχωριστή προσωπικότητα που, παρά τα κάποια λάθη και αμαρτίες στα νεανικά του χρόνια. Ήταν ένας άνθρωπος σπάνιος: οικολόγος, φιλέλληνας, οραματιστής και βαθιά ουμανιστής.

Ήταν σαν να αντίκρισα στον καθρέφτη της ζωής του, το είδωλο της δικής μου ζωής ,’ ανεστραμμένο,,  όμως. Όλα όσα κατόρθωσε αυτός και που εγώ τα είχα επιθυμήσει μα ποτέ δεν τα κατόρθωσα: Θαυμαστά ταξίδια, περιπέτειες, ξεχωριστά βιώματα, δυνατές συγκινήσεις. Με λίγα λόγια μια ζωή συναρπαστική και ιδιαίτερη. Να φανταστείτε ότι κι αυτός ο θάνατος του Αλφόνς είναι, κατά ένα περίεργο τρόπο, αξιοζήλευτος και ελκυστικός.”

Βιβλίο

Διαβάζοντας το μυθιστόρημα που έγραψε ο Κώστας Ακρίβος δεν μπορεί παρά να σταθείς στον τρόπο που επέλεξε να περιγράψει την ζωή του ήρωά του. Δεν έγραψε μιά μυθοπλαστική βιογραφία. Επέλεξε να γράψει για την αόρατη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον συγγραφέα και τον ήρωά του,από την στιγμή που μαθαίνει για την ύπαρξη του.

Μέχρι την στιγμή που κατορθώνει να γράψει το βιβλίο του.Μεσολαβεί,βέβαια,το στάδιο της έρευνας,η συνάντηση με ανθρώπους που πρόλαβαν να γνωρίσουν τον Αλφόνς, η ανακάλυψη όσων πιθανών γραπτών άφησε πίσω του,η αλληλογραφία του,τα αρχεία της εποχής,οι δημοσιεύσεις που έγιναν γι αυτόν όσο ζούσε αλλά και αργότερα. Ενα ταξίδι στον χρόνο δύσκολο,αλλά και συναρπαστικό.

Διαβάζοντας το ”Ποιός θυμάται τον Αλφόνς” από την μιά μεριά ανακαλύπτεις την μυθική ζωή ενός ανθρώπου που ξεφεύγοντας από τα όρια ,όχι μόνο της εποχής του,κατάφερε να ζήσει μιά ζωή όπως αυτός την επιθυμούσε. Ακόμα και ο τρόπος που επέλεξε να πεθάνει το επιβεβαιώνει. Και από την άλλη θαυμάζεις το κουράγιο του συγγραφέα να ανακαλύψει, αρκετά χρόνια μετά τον θάνατο του ήρωά του. Σαν αρχαιολόγος,τα στοιχεία εκείνα που έκαναν αυτόν τον άνθρωπο ξεχωριστό.

Όπως γράφει στο βιβλίο ο Κώστας Ακρίβος,”στην αρχή ήταν απλή περιέργεια.Μετά έγινε ενδιαφέρον που το προκάλεσε η έκπληξη για τα έργα αυτού του ”ξένου”. Και η έκπληξη αυτή ήταν φυσικό κάποια στιγμή να γεννήσει το θαυμασμό μου για τον Αλφόνς.

Όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι με τη ζωή του,πέρασε καιρός μέχρι να συνειδητοποιήσω πόσο κοντά έζησα με έναν άνθρωπο που η φήμη του είχε ξεπεράσει τα στενά όρια της περιοχής μας,χωρίς εγώ να είμαι σε θέση τότε να το ξέρω. Η τροχιά της εφηβικής μου ζωής έκανε συνεχώς κύκλους γύρω από τη δική του,ποτέ όμως δεν διασταυρώθηκε μαζί της.

Ούτε καν την άγγιξε……

Άραγε τον είχα δει ποτέ; Ήταν ικανά τα μάτια μου εκείνη την εποχή να συλλάβουν την εικόνα ενός ανθρώπου διαφορετικού και να την αξιολογήσουν σωστά; Να καταλάβω ότι αυτός ο άνθρωπος είχε εντελώς άλλη αντίληψη για την ζωή και τον κόσμο; Ότι ζούσε αλλιώτικα από όλους εμάς; Πώς άλλος ήταν ο προορισμός του;”

Ο τρόπος που γράφει ο Κώστας Ακρίβος είναι απλός ,καθαρός και φωτεινός. Έχει το ταλέντο μέσα από τις λέξεις που χρησιμοποιεί να στήνει έναν ολόκληρο κόσμο:τον κόσμο που θέλει να περιγράψει.Τίποτα μπερδεμένο,τίποτα νεφελώδες.
Και στο ”Ποιος θυμάται τον Αλφόνς” κατάφερε να περιγράψει όχι μόνο τον συγκεκριμένο -υπαρκτό-ήρωά του,αλλά και την εποχή που έζησε, το πώς και το γιατι ο Αλφόνς Χοχάουζερ επέλεξε να ζήσει την ζωή που διάλεξε.Την διαφορετικότητα του από τους ανθρώπους όχι μόνο εκείνης της εποχής,αλλά της κάθε εποχής.

Δεν μένει παρά να τον ανακαλύψουμε κι εμείς,έστω ως αναγνώστες. Καί,βέβαια,να κρατήσουμε σε μιαν άκρη του μυαλού μας,ότι καθόλου τυχαία συνοδεύει το Πήλιο ο χαρακτηρισμός ”το μαγικό βουνό”. Έχω την αίσθηση ότι σε αυτό το βουνό ,για κάποιο λόγο που δεν μπορώ να εξηγήσω,όλα συμβαίνουν αλλιώς. Θα μου πείτε, έτσι κι αλλιώς, δεν εξηγούνται όλα,και θα συμφωνήσω μαζί σας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε άθλια ψυχολογική κατάσταση ο Φιλιππίδης: Τι είπε μέσα από τη φυλακή

Χρυσός Ολυμπιονίκης ο Στέφανος Ντούσκος στο Τόκιο!

Εσπευσμένα στο νοσοκομείο ο Ανδρέας Μικρούτσικος

 

Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google news και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!

Δείτε ακόμα:

Αυτά είναι τα trends των παπουτσιών για το 2021 που θα λατρέψεις!

Woman & Man Secret – Τεύχος 6ο [Ιούνιος – Ιούλιος 2021]

Tranoulis Parfume: Τι να προσέξεις όταν διαλέγεις αρώματα για το καλοκαίρι

Anta Beauty Salon: Ένα ανοιχτόμυαλο κομμωτήριο!

 


Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθήστε μας στο instagram



Προηγούμενο άρθροΧωρισμός Βουγιουκλάκη – Παπαμιχαήλ: Το άγνωστο παρασκήνιο
Επόμενο άρθροΚέικ Nutella με 3 Υλικά από τον Άκη Πετρετζίκη. Το Καλύτερο Κέικ EVER!