Αρχική RETROLOVERS Παλιός Ελληνικός Κινηματογράφος Η Έλλη Λαμπέτη αφηγείται πως παντρεύτηκε τον Μάριο Πλωρίτη και πως ερωτεύτηκε...

Η Έλλη Λαμπέτη αφηγείται πως παντρεύτηκε τον Μάριο Πλωρίτη και πως ερωτεύτηκε τον Δημήτρη Χορν

unnamed (1)

Η Έλλη Λαμπέτη αφηγείται πως παντρεύτηκε τον Μάριο Πλωρίτη και πως ερωτεύτηκε τον Δημήτρη Χορν. Έφυγε από τη ζωή στις 3 Σεπτεμβρίου του 1983.

Σχεδόν έναν χρόνο αργότερα, η δημοσιογράφος Φρίντα Μπιούμπι, κυκλοφόρησε το βιβλίο ”Έλλη Λαμπέτη, η τελευταία παράσταση”. Όπως εξηγεί η ίδια στον πρόλογο του βιβλίου, η βιογραφία αυτή στηρίζεται σε διηγήσεις της ίδιας της Λαμπέτη. Στις 15 Δεκεμβρίου 1982 ,όπως γράφει η δημοσιογράφος ,την κάλεσε στο τηλέφωνο η ηθοποιός και της είπε ‘Έφτασα, ξέρεις, στο τέλος. Και δεν έχω κανένα να μου γράψει το τέλος. Θα ήθελα να μου το γράψεις εσύ”.

Στην ”Τελευταία Παράσταση”, η Έλλη Λαμπέτη αφηγήθηκε στην Φρίντα Μπιούμπι όλη της τη ζωή. Από τα παιδικά της χρόνια, από τη ζωή της στο θέατρο, τους έρωτες της, τη ζωή της στα πάνω της και στα κάτω της. Όπως σημειώνει η δημοσιογράφος ”Το βιβλίο αυτό ενδέχεται, σαν βιογραφία, να σημειώνει μερικές παραλείψεις, δεδομένου ότι βγήκε αυθόρμητα από τις τύψεις και τις ικανοποιήσεις της, στις μέρες μάλιστα που η Έλλη Λαμπέτη ήταν ήδη βαριά άρρωστη και συχνά κάτω από την επήρεια ισχυρών φαρμάκων. Η αξία αυτών των κειμένων βρίσκεται αλλού. Στο ότι είναι πηγαίες εξομολογήσεις και αναφορές στη ζωή, στο θέατρο, στην αγάπη, στο πάθος μιας γυναίκας σπάνιας και μιας μοναδικής, από κάθε άποψη, ηθοποιού.

Ας δώσουμε τον λόγο, λοιπόν, στην Έλλη Λαμπέτη…

Όταν έφυγε ο μεγάλος μου έρωτας, εμφανίστηκε στον ορίζοντα μου ο Μάριος. Ήταν ένας σπουδαίος φίλος ο Πλωρίτης. Και κοντά σ΄αυτό ένας χαριτωμένος άνθρωπος-με τα βιβλία του, με την ποίησή του, με τον ωραίο του λόγο. Είχαμε γνωριστεί το 1945. Με την παρέα του κατάφερα να διώξω την πίκρα και την απογοήτευση, άρχισα πάλι να βρίσκω κάποιο ενδιαφέρον για τη ζωή. Κάναμε το φιλμ ”Αδούλωτοι Σκλάβοι” και συνδεθήκαμε στενότερα. Ο Μάριος ήταν ο σκηνοθέτης, αλλά όταν η λογοκρισία βρήκε το φιλμ αριστερό και το έκοψε, ο Μάριος έβγαλε το όνομά του.

Η Έλλη Λαμπέτη αφηγείται πως παντρεύτηκε τον Μάριο Πλωρίτη και πως ερωτεύτηκε τον Δημήτρη Χορν

Ερωτευτήκαμε. Πιο σωστά με ερωτεύτηκε εκείνος. Εγώ, ήμουν ήδη ερωτευμένη σου είπα, δεν περίμενα πια να γνωρίσω άλλον έρωτα. Αλλά εκτιμούσα πάρα πολύ τον Μάριο. Ήταν ένας πρώτης τάξεως άνθρωπος και βρισκόμαστε μαζί σ΄εκείνο το ειδικό, που λένε, περιβάλλον.

Παντρευτήκαμε τον Αύγουστο του ’50. Ζήσαμε ωραία δυόμιση χρόνια, ώσπου ερωτεύτηκα τον Χορν κι αυτό μας τα χάλασε.

Είχα όμως πρόβλημα. Γιατί, ενώ ήμουν ερωτευμένη με τον Χορν, δεν τον ήθελα. Μπορείς να το φανταστείς; Είχα την άποψή μου. Θεωρούσα το μπλέξιμο μαζί του επικίνδυνο, προτιμούσα χίλιες φορές να το αποφύγω. Βρισκόμουν σε τρομερό δίλημμα. Ήθελα να έχω κάποιον για να συζητήσω αυτό το πρόβλημα, ν΄ακούσω μια γνώμη,να βρω διέξοδο.

unnamed

Αλλά δεν είχα φιλενάδες. Δεν είχα κανέναν άλλον για να του πω τα προβλήματά μου, εκτός από τον Μάριο. Στους άλλους όλους ήμουν μυστική, δεν έλεγα ποτέ τίποτα, δεν ανοιγόμουν, δεν έκανα εκμυστηρεύσεις. Σε ποιόν λοιπόν να μιλήσω για τον Χορν; Ποιός να με βοηθήσει; Απευθύνθηκα στον Μάριο.Του λέω ”Μάριε, μου συμβαίνει κάτι τρομερό.Τον Χορν τον ξέρεις πως τον έχω -δεν τον χωνεύω. Δεν χωνεύω τη μάνα του, την ανατροφή του, τα κοσμικά του, τα σουσουδίστικά του. Αλλά, δες τι πρόβλημα. Τον ερωτεύομαι. Και το ΄λεγα έτσι απλά, ο βλάκας κι ο Μάριος είχε μείνει ξερός με το θράσος μου.

Η Έλλη Λαμπέτη αφηγείται πως παντρεύτηκε τον Μάριο Πλωρίτη και πως ερωτεύτηκε τον Δημήτρη Χορν

Κόντευε το τέλος της θεατρικής σεζόν. Είχα καταφέρει ως τότε με διάφορους τρόπους να συγκρατώ το αίσθημα μου. Ένα πράγμα που συμβαίνει με μένα είναι ότι δεν μπορώ να έχω δυο άντρες μαζί. Τον Χορν έπρεπε να τον βγάλω από την καρδιά μου τελείως. Λέω, εντάξει, πάει να μου περάσει και είναι βέβαιο ότι δεν τον θέλω. Αλλά έχω ήδη πληγωθεί και μπορεί να την πατήσω. Μπορεί να μου ξαναγυρίσει, πρέπει να πάρω τα μέτρα μου. Τί μπορεί να με σώσει;

Είχα σκεφτεί μια λύση, να πάω με τον Γιώργο Παππά σε μια κρουαζιέρα. Αυτός-όχι,δεν είχα τίποτα ποτέ μαζί του, είχε φαγωθεί να με πάει στη Σαντορίνη με το κότερο ενός εφοπλιστή που με είχε ερωτευτεί τρελά .Για να είμαι ειλικρινής, έξω από τη δικαιολογία ότι με την κρουαζιέρα θα απέφευγα τον Χορν και θα τον ξεχνούσα, με κολάκευε κιόλας το γεγονός ότι ένας άνθρωπος με ισχύ, με είχε ερωτευτεί και με καλούσε. Αλλά το θέμα ήταν κυρίως αυτό, ότι φλερτάροντας θα ξέφευγα από τα δίχτυα του Χορν, θα γλίτωνα από μπλεξίματα μαζί του. Φυσικά, δε γίνεται λόγος, με τον εφοπλιστή δε θα μπορούσε να συμβεί τίποτα, δεν υπήρχε περίπτωση να τον ερωτευτώ.

Το μόνο, λοιπόν, που ζητούσα ήταν να κλείσουμε το θέατρο μια βδομάδα πιο μπροστά. Ο Πλωρίτης δε με πίστευε. Δεν καταλάβαινε τη λογική μου. Νόμιζε ότι όλα αυτά ήταν προφάσεις κι ότι ο κόσμος θα άρχιζε να μιλάει για ειδύλλιο με τον Παππά. Μου λέει ”Δεν περίμενα ποτέ από σένα τέτοια συμπεριφορά”. Του λέω  ”Μάριε, μη σκέφτεσαι έτσι, είναι προστυχιά”.

Είχα την ανάγκη του για να λύσω το πρόβλημά μου. Ένιωθα ότι μιλούσα σε έναν δικό μου άνθρωπο κι αυτός μου έλεγε πως τα έχω φτιάξει με τον Παππά. Σκεφτόμουν -και του το είπα- ότι αν διαδιδόταν κάτι τέτοιο, ο κόσμος στο τέλος θα καταλάβαινε πως δεν είναι αλήθεια, αφού δεν θα υπήρχε εξέλιξη κι οι διαδόσεις θα σταματούσαν. Ενώ, αν αφήνονταν να εξελιχθούν τα πράγματα με τον Χορν, τότε θα είχαμε μια πραγματική κατάσταση και βέβαια θα φούντωναν οι διαδόσεις για το ειδύλλιο με τον Χορν.

Με έπιασε λοιπόν μεγάλη κακία με την αντίδραση του Πλωρίτη. Κάτι έσπασε μέσα μου. Του λέω  ”δε θα πάω. Κai όχι γιατί δε μ΄αφήνεις, αλλά γιατί ήθελα να πάω μόνο με την έγκρισή σου. Αυτό ήθελα. Τώρα, αφού είσαι έτσι, πάω-δεν πάω μου είναι το ίδιο, δεν μου χρησιμεύει σε τίποτα”.

Τον αγαπούσα και τον εκτιμούσα τον Μάριο. Πολύ αργότερα κατάλαβα πόσο αφελής ήμουν να έχω την απαίτηση να δώσει τη συγκατάθεσή του σε κάτι που ο ίδιος δεν αντιλαμβανόταν με τον ίδιο τρόπο. Πάντως, μετά από εκείνο το επεισόδιο χωρίσαμε. Ήταν το 1953.

Η Έλλη Λαμπέτη αφηγείται πως παντρεύτηκε τον Μάριο Πλωρίτη και πως ερωτεύτηκε τον Δημήτρη Χορν

Έτσι, εγκαταλείφθηκα στον έρωτά μου με τον Χορν. Τον γνώριζα,βέβαια, από πολλά χρόνια. Από τον καιρό ακόμα που ήμαστε μαζί στο Εθνικό είχα προσέξει πόσο φίνος ήταν, ένας άνθρωπος πέντε χρόνια μεγαλύτερός μου ,πολύ κομψός, καλοβαλμένος, με ξεχωριστό χιούμορ. Όλοι γελούσαν με τ΄αστεία του, αλλά εμένα μου φαινόταν εκνευριστικός ,γιατί το είχε πάρει πάνω του και ειρωνευόταν τους πάντες. Έκανα προσπάθειες να μη του δίνω σημασία, να μη γελάω με τα καλαμπούρια του. Άλλωστε,όλοι αυτοί, -κι ο Χορν μαζί- ήταν οπαδοί του Ροντήρη, εγώ του Κουν. Είμαστε, ας πούμε, δυο διαφορετικές παρατάξεις.

Σου είπα ότι ο Τάκης ήταν πειραχτήρι, κορόιδευε τους πάντες και βέβαια και μένα μαζί. Θυμάμαι ότι εγώ κουβαλούσα πάντα μαζί μου ένα βιβλίο. Δεν κρατούσα τσάντα τότε, μέσα στο βιβλίο έβαζα και το εισιτήριο για το τραμ. Κυρίως όμως, το είχα μαζί μου γιατί με κάθε ευκαιρία διάβαζα. Είμαστε τόσα άτομα στο σπίτι και το κάθε βιβλίο έπρεπε να κάνει το γύρο γρήγορα, γιατί πάντα κάποιος περίμενε τη σειρά του.

unnamed (1)

Αυτοί όμως στο θέατρο με κορόιδευαν, κυρίως ο Τάκης, ότι δήθεν κάνω τη διανοούμενη και ”αχ,αυτές οι ενζενύ” και τα λοιπά. Τον μισούσα γι΄αυτή του τη στάση. Τον θαύμαζα και τον μισούσα ταυτόχρονα.

Είχε, όπως ξέρουν τώρα όλοι, τρομερή μυωπία. Έχει μείνει ιστορικό το ανέκδοτο με τη μαμά του και την αντίδρασή της όταν άκουσε πως ο Τάκης χρειαζόταν γυαλιά. Μιλάμε για την εποχή που ήταν ακόμα μικρός, μαθητής στο σχολείο. Ήταν ξύπνιο παιδί, πολύ καλός στα μαθήματα, με τρομερή ευκολία στις ξένες γλώσσες. Εκτός από τα μαθηματικά. Δεν τα πήγαινε τόσο καλά με τα μαθηματικά κι αυτό, επειδή, όπως αποδείχτηκε, δεν έβλεπε τον πίνακα. Τί έφταιγε; Είχε μυωπία και μάλιστα σε πολύ ψηλό βαθμό. Πάει λοιπόν στη μαμά του και της λέει ότι δεν βλέπει και χρειάζεται γυαλιά. ”Μπα”  κάνει με δυσπιστία εκείνη  ”πως είναι δυνατόν να μη βλέπεις με τόσο μεγάλα μάτια;”

Η Έλλη Λαμπέτη αφηγείται πως παντρεύτηκε τον Μάριο Πλωρίτη και πως ερωτεύτηκε τον Δημήτρη Χορν

Τα διηγούταν αργότερα ο Τάκης και πέθαιναν όλοι στα γέλια. Ήταν μια τρελή γυναίκα. Υψηλή κοινωνία. Απόμακρη. Τον Τάκη, όταν ήταν μικρός τον είχε κλείσει εσωτερικό σε σχολείο. Αν αρχίσω να σου πω τα δικά της καμώματα θα μείνεις. Πραγματικά ανεκδιήγητη.

Aλλά κι ο Τάκης με τη μυωπία του είχε γούστο .Δεν εννοούσε, από φιλαρέσκεια να φοράει τα γυαλιά του. Αντίθετα ,εγώ, ξέρεις,είχα μια ιδιαίτερη συμπάθεια στα γυαλιά και παρά την τέλεια όρασή μου, υπήρξαν εποχές που έψαχνα ευκαιρίες για να φορέσω γυαλιά. Όμως, σου έλεγα για τον Τάκη. Ιστορίες πλήθος με τη μυωπία του. Θυμάμαι, όταν παίζαμε τους ”Φοιτητές” με το Εθνικό, βρήκα σε μια παράσταση μια κίνηση που έβγαζε γέλιο. Έκανα κάτι και οι θεατές ανταποκρίθηκαν θαυμάσια. Αποφάσισα να το καθιερώσω. Αλλά παρακολουθώ στην επόμενη παράσταση και μόλις οι θεατές πάνε να γελάσουν, ο Τάκης ατακάρει. ”Μα τι κάνει αυτός;” λέω, ΄΄δεν βλέπει”; Στάσου μετά την παράσταση να του το πω. Το ξέχασα, όμως και την άλλη μέρα το ίδιο. Κάνω εγώ την κίνηση και πριν προφτάσουν να γελάσουν αρχίζει ο Τάκης τα λόγια του. Οι θεατές σταματούν να ακούσουν, πάει το γέλιο τους , το ΄χασα. Μια,δυο,τρεις,έφτασα στο απροχώρητο. ”Για στάσου”  του λέω ένα βράδυ, θυμωμένη πολύ,΄΄τί κάνεις; Δεν καταλαβαίνεις ότι μου τα χαλάς; Γιατί δεν περιμένεις κι ατακάρεις τόσο γρήγορα;”  Έμεινε ο άνθρωπος, δεν είχε πάρει χαμπάρι. ”Μα νομίζεις πώς σε βλέπω; Μήπως ξέρω τί κάνεις;”  μου απαντά. Πράγματι, σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε ο ένας στη μια και ο άλλος στην άλλη άκρη της σκηνής. Με τη μυωπία του δεν μπορούσε να δει την κίνησή μου.

Αγαπηθήκαμε. Όταν παίζαμε την  ”Αγαπούλα” ,είμαστε ερωτευμένοι. Είχα κόψει την αντίστασή μου, είχα υποχωρήσει. Η  ”Αγαπούλα”  ήταν εξάλλου ένα πολύ ερωτικό έργο, ήταν σαν να μην μπορούσε να γίνει αλλιώς. Λένε καμιά φορά πως τα ήθη στους ηθοποιούς είναι πιο ελεύθερα. Δεν είναι αλήθεια. Πιστεύω ότι, πρώτον, είναι οι ίδιοι πιο ανοιχτοί, πιο εκτεθειμένοι στη δημοσιότητα- ο κόσμος παρακολουθεί τι κάνουν και τι δεν κάνουν. Αλλά κυρίως, είναι το είδος της δουλειάς. Έχουν προκλήσεις. Όταν φιλάς τον άλλον κάθε βράδυ και συμβαίνει αυτός να σου είναι συμπαθής, μοιραία θα ανταποκριθούν οι αισθήσεις σου. Δεν είναι όπως όταν δουλεύεις στην τράπεζα,όπου δεν έχεις κανένα λόγο να πάρεις τον συνάδελφό σου αγκαλιά.

Με τον Τάκη ζήσαμε ωραία εφτά χρόνια. Ωραία,βέβαια,είναι ένας λόγος. Έρωτας με δόντια-τρωγόμαστε κι αγαπιόμαστε συγχρόνως. Ήταν τότε, όταν σμίξαμε, που ο Βόκοβιτς είχε πει το περίφημο ”Για να δούμε πως θα ταιριάξουν οι Βερσαλίες με τα Βίλλια” . Δηλαδή,ο Χορν με την υψηλή καταγωγή κι εγώ η χωριατοπούλα. Και νομίζω ότι δεν είχε κι άδικο, γιατί η κοινωνική διαφορά μας, η διαφορά αγωγής, επιπέδου, συνηθειών,ήταν μια από τις βαθύτερες αιτίες που τελικά χωρίσαμε.

Εκείνος ήταν κοσμικός. Του άρεσε να διασκεδάζει, να βγαίνει, να έχει έναν ολόκληρο κόσμο γύρω του. Μάγευε με την προσωπικότητά τoυ, άρεσε στις συντροφιές για το χιούμορ του, για τα ευφυολογήματά του. Ήταν πάντα άψογος στην εμφάνιση ,τα πουκάμισά του ποτέ έτοιμα, πάντα παραγγελία.

Το-τελευταίο-ψέμα-7

Μια μέρα, λοιπόν ,ακούω την Κατερίνα να μιλάει σε κάποιον στην πόρτα .Πήραν τ΄αφτιά μου το όνομα Χορν. Α,λέω,τον Τάκη ζητάνε. Και μετά ακούω που η Κατερίνα κλείνει την πόρτα και γυρίζει στη δουλειά της. ΄”Ποιός ήταν;” ρωτάω. ”Τί θέλανε;”  ”Α,τίποτα” μου λέει,” κάτι πουκάμισα κρατούσε το παιδί, αλλά έκανε λάθος το σπίτι, δεν ήταν για μας”. ”Μα”,λέω, ”αφού άκουσα το όνομα Χορν,δεν είπε;”  ”Ναι,είπε” ,κάνει η Κατερίνα. ”Τότε γιατί τον έδιωξες;”  ”Ε, δεν έχουμε εμείς κανέναν τέτοιο,έχουμε;”   ”Μα,τί λες;” της κάνω ”πως δεν έχουμε; Τον κύριο Τάκη πώς τον λένε; ” Απόρησε η Κατερίνα, ”Πως τον λένε; Λαμπέτη δεν τον λένε;”

Είχαμε διάφορα τέτοια επεισόδια. Δε σημαίνει, βέβαια,ότι εγώ ήμουν πιo γνωστή από τον Χoρν. Ίσα-ίσα, εκείνο που μας ένωνε πολύ ,ήταν η ισοτιμία. Θαυμάζαμε ο ένας τον άλλον, είχαμε αμοιβαία εκτίμηση για τη δουλειά μας,για το ταλέντο μας. Μας άρεσε αυτή η ζωή,να γυρίζουμε στο σπίτι μαζί,να έχουμε κοινά ενδιαφέροντα . Δεν παντρευτήκαμε, αλλά ζήσαμε μαζί εφτά χρόνια. Για μένα,μετά από εκείνον τον ανεξήγητο,τον τρανό,τον μεταφυσικό έρωτά μου,ο Χορν ήταν ο πιο μεγάλος. Κι όταν χωρίσαμε και δεν τρωγόμαστε πια,τον αγαπούσα ακόμα περισσότερο.

Δείτε ακόμη:


Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθήστε μας στο instagram



Προηγούμενο άρθροΞένια Καλογεροπούλου: Η κομψή φυσιογνωμία μιας σπουδαίας ηθοποιού
Επόμενο άρθροΕπιστροφή στο σχολείο και οι διάσημοι Έλληνες γονείς έκαναν τις δημοσιεύσεις τους! Δείτε φώτο