Αρχική RETROLOVERS «The Dumb Girl of Portici» (1916), η μοναδική κινηματογραφική εμφάνιση της θρυλικής...

«The Dumb Girl of Portici» (1916), η μοναδική κινηματογραφική εμφάνιση της θρυλικής Anna Pavlova

Anna Pavlova

«The Dumb Girl of Portici» (1916), η μοναδική κινηματογραφική εμφάνιση της θρυλικής Anna Pavlova

Ο κινηματογράφος, είναι μια τέχνη που πλησιάζει πλέον τα 130 χρόνια ζωής, καθώς έκανε τα πρώτα του βήματα στα τέλη του 19ου αιώνα. Την πρώιμη εκείνη περίοδο του, δεν ήταν λίγες οι φορές, που πρόλαβε και κατέγραψε θρυλικές προσωπικότητες των τεχνών, που άφησαν το στίγμα τους το 19ο και 20ο αιώνα, παρά το γεγονός ότι ως νέα τέχνη δεν έχαιρε ιδιαίτερης εκτίμησης. Ωστόσο, είτε από περιέργεια, είτε ακόμα και για οικονομικούς λόγους, σπουδαίοι καλλιτέχνες της εποχής, πρωταγωνίστησαν σε βωβές κυρίως ταινίες, όπως η Sarah Bernhardη Eleonora Duse, o Konstantin Stanislavski, o Harry Houdiniη Renée Falconetti και πολλοί άλλοι.

The Dumb Girl of Portici

Από τον κανόνα, δεν αποτέλεσε εξαίρεση η κορυφαία χορεύτρια Anna Pavlova, η οποία έκανε ένα και μοναδικό πέρασμα από τον κινηματογράφο, ωστόσο πολύ εντυπωσιακό, στην ταινία «The Dumb Girl of Portici» (1916). H Pavlova γεννήθηκε το 1881 στην Αγία Πετρούπολη. Από πολύ μικρή, έδειξε την κλίση της προς το μπαλέτο. Στα 10 της έγινε δεκτή από την Αυτοκρατορική Σχολή Μπαλέτου, ενώ στα 18 της εντάχθηκε στο Αυτοκρατορικό Μπαλέτο, ως κορυφαία. Από το 1902 άρχισε να καθιερώνεται ως μια από τις δημοφιλέστερες μπαλαρίνες παγκοσμίως, δημιουργώντας δικό της συγκρότημα όπου περιόδευε ανά τον κόσμο.

Εποχή άφησε η συνεργασία της με τον Vaslav Nijinsky, ενώ έμεινε στην ιστορία η ερμηνεία της στο Θάνατο του Κύκνου. Έφυγε πολύ νέα, το 1931, σε ηλικία 50 ετών από πλευρίτιδα, καθώς, όταν είχε αρρωστήσει λίγο καιρό πριν πεθάνει από πνευμονία, αρνήθηκε να εγχειριστεί, επειδή οι γιατροί της είπαν ότι δε θα ξαναχορέψει.

Dumb_Girl_of_Portici_1916_1

The Dumb Girl of Portici

Το 1915 κι ενώ βρίσκονταν στο απόγειο της καριέρας της, η κινηματογραφική εταιρεία Universal της κάνει την ενδιαφέρουσα πρόταση να πρωταγωνιστήσει στην υπερπαραγωγή «The Dumb Girl of Portici» (1916) κινηματογραφική μεταφορά της ομώνυμης όπερας του Daniel Auber (η οπερέτα αναφέρεται και ως «Masaniello»). Για την ακρίβεια, η Universal θέλησε να μιμηθεί την Paramount, που τον ίδιο χρόνο πραγματοποίησε θρίαμβο με την ταινία «Carmen» (1915), σε σκηνοθεσία Cecil B. DeMille, όπου τον ομώνυμο ρόλο υποδύονταν η κορυφαία σοπράνο Geraldine Farrar στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο. Η Farrar έκανε μια σύντομη κινηματογραφική καριέρα, πρωταγωνιστώντας σε 15 ταινίες τα επόμενα χρόνια.

Η Pavlova δέχεται την πρόταση της Universal κάνοντας μια πολύ συμφέρουσα οικονομική συμφωνία με τον παραγωγό Carl LaemmlieΑμοιβή 50.000 δολάρια και το 50% των εισπράξεων της ταινίας.

Dumb_Girl_of_Portici_1916_2

The Dumb Girl of Portici

Τη σκηνοθεσία είχαν αναλάβει οι πρωτοποριακοί σκηνοθέτες, Phillips Smalley και η τότε σύζυγος του, Lois Weber. Η ταινία ήταν η πιο ακριβή παραγωγή που είχε γυριστεί μέχρι τότε, με έναν προϋπολογισμό 300.000 δολαρίων. Τα γυρίσματα της που πραγματοποιήθηκαν στο Σικάγο και το Λος Άντζελες, κράτησαν 10 εβδομάδες. Κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους τον Απρίλιο του 1916 και ήταν ένα σημαντικό κινηματογραφικό γεγονός. Η Pavlova εντυπωσίασε το κοινό της εποχής κυρίως με τις υποκριτικές της ικανότητες και λιγότερο με τις χορευτικές της, που και αυτές αν και περιορισμένες στο φιλμ, είναι εντυπωσιακές, όπως η σεκάνς στην αρχή της ταινίας.

Ωστόσο, το εγχείρημα δεν είχε συνέχεια, καθώς η Pavlovaδίνοντας βάση στις ζωντανές της εμφανίσεις και περιοδείες ανά τον κόσμο, δεν πραγματοποίησε άλλες κινηματογραφικές εμφανίσειςΕπιπλέον οι κριτικοί δεν ήταν ιδιαίτερα θετικοί και με την ταινία, αλλά και την Pavlova. Το «The Dumb Girl of Portici» όμως, άνοιξε το δρόμο στη Universal για ανάλογες big scale παραγωγές, την επόμενη δεκαετία, όπως τα «The Hunchback of Notre Dame» (1923) και «The Phantom of the Opera» (1925)Η ταινία μετά την πρώτη της προβολή, ξεχάστηκε μάλλον γρήγορα, ωστόσο τα αρνητικά της δεν είχαν χαθεί.

Το 2015 πραγματοποιήθηκε η αναπαλαίωση της από ένα 35άρι φιλμ που σώζονταν στο Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου και ένα 16αρι από τη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης και επανακυκλοφόρησε σε Blu-Ray το 2018.

Διαβάστε επίσης:

Το πέρασμα του Enrico Caruso από τον κινηματογράφο

Cenere (1917) η μοναδική ταινία που γύρισε η Eleonora Duse

Βρέθηκε και αποκαταστάθηκε η βωβή ταινία «Too Many Kisses» (1925), το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Harpo Marx

Νίκος Κουρού: Όταν συνάντησα την Άννα Καλουτά

Βρέθηκε στα σκουπίδια η χαμένη ταινία της Pola Negri «The Red Peacock» (1920)

Δείτε επίσης:

Χαμένα αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου – Μέρος 1ο

Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google news και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!


Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθήστε μας στο instagram



Προηγούμενο άρθροΤιμητική διάκριση για την ταινία του Νίκου Κουρού «Μια νύχτα στην κόλαση», από το μακρινό Νέο Δελχί
Επόμενο άρθροΈφυγε από την ζωή ο σπουδαίος σκηνοθέτης Βασίλης Νικολαΐδης
Ο Νίκος Κουρού γεννήθηκε στην Κοζάνη. Σπούδασε υποκριτική στην Ανώτερη Σχολή του Γρηγόρη Μασαλά. Ασχολήθηκε περιστασιακά με τη δημοσιογραφία και έχει συμμετάσχει σε θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικές ταινίες. Σκηνοθέτησε 7 ταινίες μικρού μήκους και τις μεγάλου μήκους «Ουτοπία» και ‘’Μια νύχτα στην κόλαση’’. Τιμήθηκε με το βραβείο πρώτου αντρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία ‘’Ουτοπία’’ στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Κύπρου το 2016, όπως και με το βραβείο σκηνοθεσίας για την ταινία του «Cinephile Quarantine» στο Quarantine Film Challenge της Ινδίας το 2020.