Αρχική ΘΕΑΜΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Ζωή Ξανθοπούλου:”Το θέατρο προχωράει χέρι χέρι με τη ζωή”

Ζωή Ξανθοπούλου:”Το θέατρο προχωράει χέρι χέρι με τη ζωή”

Ζωή Ξανθοπούλου

Ζωή Ξανθοπούλου:”Το θέατρο προχωράει χέρι χέρι με τη ζωή”

Η Ζωή Ξανθοπούλου με αφορμή τις επιτυχημένες παραστάσεις του έργου “HAMLET & Άμλετ”, στο Θέατρο Αργώ,  σε μια συνέντευξη εφ’όλης της ύλης στο Koitamagazine.gr

FB_IMG_1641300025949

Έπειτα από ενάμιση χρόνο ολικής παύσης των θεατρικών παραγωγών λόγω της έξαρσης της πανδημίας  επιστρέφεις θεατρικά με το έργο HAMLET & Άμλετ στο Θέατρο Αργώ, το υπογράφεις σε σκηνοθετικό επίπεδο και έχοντας δίπλα σου επί σκηνής τον  Φαίδωνα Καστρή.  Πώς νιώθεις για αυτή την θεατρική επιστροφή και ποια είναι τα σχόλια που έχετε λάβει μέχρι στιγμής από το κοινό μέσα σε μια δύσκολη υγειονομική περίοδο;

Ζωή Ξανθοπούλου:”Το θέατρο προχωράει χέρι χέρι με τη ζωή”

Η πανδημία έβαλε – ή θα έπρεπε να βάλει –  το θέατρο και τους ανθρώπους του, σε μια κατάσταση επαναπροσδιορισμών, σκέψεων, στόχων κι επιλογών. Δεν ξέρω αν είναι ακριβώς επιστροφή γιατί στην ουσία από την αρχή αυτής της ιστορίας με τον covid, το θέατρο μοιάζει να είναι συνεχώς σε μια άνω τελεία. Οι καλλιτέχνες ήταν και είναι συνεχώς σε μια κατάσταση alert για να ξαναβγούν στη σκηνή. 

Νιώθω πολύ όμορφα που είμαστε πάλι στα θέατρα κι αυτή η παράσταση γεννήθηκε ως τελική ιδέα κάπου εκεί στο τέλος – ελπίζω – του lockdown και στην ανάγκη μας να δημιουργήσουμε πάλι ένα θεατρικό κόσμο επικοινωνίας και συνάντησης με το κοινό. Μετά από σχεδόν δύο χρόνια, που δεν ξέραμε τι ακριβώς θα συμβεί, μου φαίνεται απίστευτο που παίζουμε πάλι αλλά και παράλληλα απόλυτα φυσιολογικό.

Το κοινό θέλει να έρθει στο θέατρο αλλά και προφανώς φοβάται και προσέχει. Καλλιτέχνες και κοινό, νομίζω, μοιραζόμαστε αυτά τα συναισθήματα φόβου αλλά κι επιθυμίας της θεατρικής πράξης. Σίγουρα  βέβαια, αρκετοί είναι επιφυλακτικοί και δεν έρχονται. Εμείς, στο θέατρο, φροντίζουμε να τηρούνται τα μέτρα προστασίας στο μέγιστο βαθμό.

Ζωή Ξανθοπούλου:”Το θέατρο προχωράει χέρι χέρι με τη ζωή”

Μίλησε μας για την συνεργασία σου με τον Φαίδωνα Καστρή.

Με τον Φαίδωνα γνωριζόμαστε αρκετά χρόνια, έχουμε παρακολουθήσει ο ένας τις δουλειές του άλλου και μέσα από τη φιλική μας σχέση, συχνά πυκνά, εκφράζαμε την επιθυμία μας να συνεργαστούμε. Μια ιδέα μου, μια συνάντηση για καφέ όταν μας το επέτρεψαν τα μέτρα, μια κουβέντα εφ’ όλης της ύλης και… προέκυψε η παράστασή μας.

Για μένα ήταν πρόκληση να δουλέψω μ’ έναν καλλιτέχνη σαν τον Φαίδωνα, που θαυμάζω και που έχει μια αξιόλογη κι αξιοσέβαστη καλλιτεχνική διαδρομή διαφορετική από τη δική μου. Δουλέψαμε με απόλυτο σεβασμό ο ένας στην πορεία και τον κόσμο του άλλου και το αποτέλεσμα φαίνεται ότι μας δικαιώνει.

Πόσο εύκολο είναι να κάνεις θέατρο μέσα σε αυτό το νέο μέτρο περιορισμού και με τον κίνδυνο του ιού να μην έχει ξεπεραστεί ακόμα;

Είναι δύσκολο. Υπάρχει αβεβαιότητα και μας επηρεάζει. Δεν ξέρουμε αν θα παίξουμε την ερχόμενη εβδομάδα, τι σχέδια να κάνουμε για το μέλλον… Και πάνω απ’ όλα, η ανασφάλεια για την υγεία, η ανάγκη να πιστεύουμε ότι θα είμαστε όλοι καλά. Το θέατρο προχωράει χέρι χέρι με τη ζωή.

Ποιος είναι ο απόηχος της παράστασης που έχεις λάβει όλο αυτό το διάστημα βρισκόμενος όλος ο καλλιτεχνικός κλάδος στη σκιά του κορωνοιού;

Δεν ξέρω ακριβώς, προσπαθώ κι εγώ ν’ αφουγκραστώ το τι συμβαίνει. Πάντως οι θεατές μας φεύγουν ευχαριστημένοι και χαρούμενοι.

DSC04420

Κάθε επαγγελματικό project απαιτεί απαιτούμενα στοιχεία ώστε να επιτευχθεί με τον πιο ομαλό τρόπο όπως ο σεβασμός, η ομαδικότητα αλλά και η ειλικρίνεια. Στην μέχρι τώρα πορεία σου έχεις αντιμετωπίσει μια δύσκολη συνθήκη ή συνεργασία και αν ναι πώς το διαχειρίστηκες;

Πολλές δύσκολες συνθήκες και συνεργασίες! Όσο περνούν τα χρόνια το διαχειρίζομαι διαφορετικά. Πιο παλιά, αφιέρωνα περισσότερο χρόνο κι ενέργεια. Τους τελευταίους καιρούς, αποστασιοποιούμαι περισσότερο και προσπαθώ να βάζω τα όριά μου – που είναι αρκετά ελαστικά βεβαίως. Πλέον, μια κακή συνεργασία – ό,τι κι αν σημαίνει αυτό, δεν την ανέχομαι. Είναι σαφές ότι το κλειδί της καλής συνεργασίας είναι πρώτα απ΄όλα ο σεβασμός και η ευγένεια αλλά και η αγνή αγάπη για το ίδιο το θέατρο.

Ποια ήταν η καθοριστική στιγμή ή το ερέθισμα που σε έκανε να πεις ότι με αυτόν τον χώρο θ ασχοληθείς επαγγελματικά και ότι εγώ θα ζω από αυτό που κάνω;  Τι σε γοητεύει στην υποκριτική μέχρι και σήμερα;

Δε θυμάμαι πότε το είπα για πρώτη φορά γιατί όσο θυμάμαι τον εαυτό μου αυτό ήθελα. Μάλιστα, όταν συναντώ φίλους μου από τα παιδικά χρόνια, μου λένε «είσαι η μόνη που έκανε αυτό που ήθελε από μικρή». Τα ερεθίσματα σίγουρα ήταν οι παραστάσεις, οι ταινίες που έβλεπα και τα βιβλία που διάβαζα από μικρή. Ο αδελφός της μητέρας μου αλλά και μια θεία μου από την πλευρά του πατέρα μου, που δεν είχαν παιδιά, ήταν λάτρεις του θεάτρου και της τέχνης και με μύησαν με τον τρόπο τους σε αυτό τον υπέροχο κόσμο. Μ’ έπαιρναν μαζί τους σε παραστάσεις – όχι παιδικές, έτσι από μικρή έβλεπα Στρίντμπεργκ και Τσέχωφ ή διάβαζα από τις βιβλιοθήκες τους Πίντερ και Μπέκετ. Τότε μαγευόμουν, πολύ αργότερα κατανόησα.

Στην υποκριτική με γοητεύει αυτή η αίσθηση αλλαγής διαστάσεων, που μεταβάλλεται ο χρόνος και μεταμορφώνεται ο χώρος, η ψευδαίσθηση της αθανασίας που αποπνέει κάθε νέος ρόλος σα να ταξιδεύει σε παράλληλα σύμπαντα. Με γοητεύει κάτι, που δυναμώνει πάντα μετά από κάθε παράσταση και που δε μπορώ να το εκφράσω με λόγια αλλά το νιώθω βαθιά. Κι αυτό είναι ίσως το μυστικό μου.

Η πανδημία επηρέασε σημαντικά
τον καλλιτεχνικό κλάδο και το θέατρο το οποίο ήταν ήδη επηρεασμένο από την οικονομική κρίση της εποχής. Σκέφτηκες ποτέ να ακολουθήσεις ένα plan B , παίρνοντας μια απόσταση από το επάγγελμα και ακολουθώντας κάτι άλλο στη ζωή σου;

Πάντοτε, κατά διαστήματα, έλεγα ότι θα τα παρατήσω και θα κάνω κάτι άλλο. Η κρίση και η πανδημία έφεραν αυτές τις σκέψεις πιο συχνά. Όχι μόνο λόγω των οικονομικών αλλά και όλης της ζωής μου αλλάζει γύρω μας. Θεωρώ ότι η ζωή είναι πάνω από την τέχνη και η ζωή είναι μια τέχνη από μόνη της. Αλίμονο αν ένας καλλιτέχνης δεν αυτοαναιρείται και δεν αμφιβάλλει.

Η τηλεόραση τα τελευταία δύο χρόνια έπειτα μια σημαντική κρίση που υπέστη το σύνολο των τηλεοπτικών παραγωγών λόγω του μειωμένου κόστους, δείχνει σημάδια ανάκαμψης, βλέποντας φέτος μια ισχυρή παρουσία της μυθοπλασίας σε όλα τα κανάλια έναντι των ριάλιτι προγραμμάτων . Τι είναι αυτό που ξεχωρίζεις στη τηλεόραση του σήμερα και αυτό που σου αρέσει να παρακολουθείς ; Θα ήθελες στο μέλλον να βρεθείς σε μια νέα τηλεοπτική παραγωγή;

Είναι πολύ σημαντικό ότι δουλεύουν ξανά τόσοι άνθρωποι στην τηλεόραση. Τώρα, τι είναι «κακό» και «καλό» το ορίζουν πολλές συνιστώσες που μπορούν να διερευνηθούν. Η τηλεόραση είναι αγαπημένο και κυρίαρχο μέσο. Αξίζει μεγάλη ανάλυση γι’ αυτήν. Ήδη από πέρσι υπάρχουν αξιόλογες σειρές κι εκπομπές – όπως πχ. το Μουσικό Κουτί στην ΕΡΤ. Και στα σήριαλ παίζουν αρκετοί καλοί ηθοποιοί – πχ. στον «Σασμό» το καστ είναι στο σύνολό του ένα υπέροχο καστ, αγαπητό και κρατά τη σειρά σ’ ενδιαφέρον επίπεδο.

Θα προτιμούσα να προβάλλονται σε prime time και ταινίες, ντοκιμαντέρ ή σειρές που συνήθως τις βάζουν μεταμεσονύχτια αλλά έχουν πολύ περισσότερο ενδιαφέρον από κάποιες άλλες ψυχαγωγικές ή reality shows. Πάντα πίστευα ότι οι τηλεθεατές είναι ανοιχτοί σε ό,τι επιμένεις να τους προτείνεις.

Τους τελευταίους μήνες ο θεατρικός χώρος βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας έπειτα από τις σημαντικές καταγγελίες συναδέλφων σου για περιστατικά βίας και κακοποιητικής συμπεριφοράς στον εργασιακό χώρο ενώ ήδη μετράμε δύο περιπτώσεις συναδέλφων που έχουν λάβει την δικαστική οδό. Πώς ένιωσες στο άκουσμα αυτών των ειδήσεων και στη δυναμική που απέκτησε το ελληνικό #metoo στη χώρα; Θεωρείς ότι μετά τις αποκαλύψεις που έγιναν, πραγματοποιήθηκε ένα ξεσκαρτάρισμα στο χώρο;

Έπρεπε να συμβεί κι ευτυχώς που έγινε. Πράγματα που λέγαμε, συζητούσαμε και αντιμετωπίζαμε, βγήκαν στο φως. Ας κριθούν από τα αρμόδια όργανα. Μακάρι αυτό να γίνει σε όλους τους χώρους, γιατί παντού υπάρχουν τέτοια γεγονότα, απλώς ο δικός μας χώρος βγαίνει πιο εύκολα στο φως.

Είναι σημαντικό να δούνε και να πιστέψουν και οι νεώτεροι ότι δε χρειάζεται κανείς να υποφέρει ή να «μειώνεται» από συμπεριφορές. Κι όσοι νιώθουν πιο δυνατοί ν’ αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις, ας βοηθήσουν όσους αισθάνονται παγιδευμένοι ή αδύναμοι. Εύχομαι να γίνει ξεσκαρτάρισμα, θα το δείξει ο χρόνος.

Ζούμε σε μια αβέβαιη εποχή η οποία δε χωρά μακροπρόθεσμα σχέδια λόγω της επικινδυνότητας της νόσου. Κάνεις όνειρα σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο; Ποιοι είναι οι στόχοι που θες να καταφέρεις τα επόμενα χρόνια;

Αλίμονο αν δεν έκανα όνειρα. Όνειρα κάνω πάντα και χαίρομαι ανεξάρτητα με το πότε κι αν θα πραγματοποιηθούν. Υπάρχουν projects που έχουν πάρει το δρόμο τους κι άλλα στην αναμονή. Κατά μία έννοια πάντα είναι αβέβαιη η εποχή, η ζωή η ίδια είναι ανατρεπτική – κι ευχάριστα βεβαίως.

Οι επαγγελματικοί μου στόχοι είναι να είμαι με συνεργάτες που μ’ αρέσει να δουλεύω και να φτιάχνουμε πράγματα που θ’ αγαπάει το κοινό. Σε προσωπικό επίπεδο, ν’ αγαπάω και να μ’ αγαπούν.

Υπάρχουν συζητήσεις ή ζυμώσεις για νέα πρότζεκτ για το επόμενο διάστημα και για πράγματα που θες να υλοποιήσεις στο μέλλον;

Αυτό το διάστημα συνεχίζονται οι παραστάσεις του «HAMLET & Άμλετ» στο θέατρο Αργώ που φαίνεται ότι κερδίζει το στοίχημα της επικοινωνίας και του διαλόγου του με το κοινό.
Επίσης, στο θέατρο Ελερ, ξεκίνησε πάλι στο «Φανταστικό Χωριό» του Σπύρου Γραμμένου, μια παράσταση για παιδιά – μικρά και μεγάλα – που φτιάξαμε με πολύ κέφι κι αγάπη με τον Σπύρο.
Επιπλέον, έχω ήδη ξεκινήσει να δουλεύω για τις «Βάκχες underworld», μια παράσταση πάνω στις Βάκχες του Ευριπίδη που θα σκηνοθετήσω, με μια υπέροχη ομάδα συντελεστών όπου συμμετέχουν και γερμανοί κωφοί ηθοποιοί. Κάνουμε πρεμιέρα το Μάιο στο Εθνικό Θέατρο της Ολλανδίας και η παράσταση θα παρουσιαστεί στην Ελλάδα, στη Γερμανία αλλά και σε άλλες χώρες.
Στη συνέχεια, υπάρχουν κι άλλα project που δεν είναι ανακοινώσιμα ακόμα.

Εύχομαι με χαρά και υγεία να συναντηθούμε στα θέατρα αλλά κι όπου ποθεί ο καθένας μας.

DSC04424_ (1)

HAMLET & Άμλετ

Άμλετ του Σαίξπηρ 

Μια σπουδή στο πλέον αγαπημένο έργο του Σαίξπηρ, τον Άμλετ των ανθρώπων. «Ο Άμλετ είμαστε εμείς. Οι ερωτήσεις του είναι και δικές μας. Να είσαι ή να μην είσαι;

Ένας κόσμος όπου συνομιλούν το «είναι» και το «φαίνεσθαι», η ζωή και ο θάνατος, πλατφόρμες θανάτου, εφιάλτες ζωντανών κι όνειρα πεθαμένων. Τόσοι τρόποι να πεθάνουν οι ήρωες του έργου κι ούτε ένα εγχειρίδιο για το πώς να ζήσουν»!

Ένας Άμλετ για δύο, ο Φαίδων Καστρής και η Ζωή Ξανθοπούλου καταδύονται στον ανθρώπινο και ποιητικό κόσμο της θεατρικής συνεύρεσής τους. «Να ζει κανείς ή να… Μαζί».

Σκηνοθετικό σημείωμα

Εγκλωβισμένοι σε μια πλατφόρμα θανάτου, ο Hamlet, το πολυπρόσωπο σκηνικό φάντασμα του σαιξπηρικού κόσμου, μετατρέπει σε Άμλετ έναν σημερινό άνθρωπο. Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα κινούν τα πρόσωπα του Hamlet και τα καθοδηγούν ως το θάνατο που έρχεται «πάνω στο άνθος των αμαρτιών τους». Ο θάνατος θα κυριαρχήσει, η ζωή θα συνεχίσει…

Ο Άμλετ θα ήθελε να «είναι» αλλά παλεύει με το «φαίνεσθαι».

Η παράσταση εμπεριέχει την ίδια την ανάγκη της ενασχόλησης με τον Άμλετ του Σαίξπηρ, την ίδια τη φύση της έμπνευσης των δημιουργών της. Είτε αποκαλύπτοντας πόσο οι αλήθειες και οι συνειδητοποιήσεις του έργου θα μπορούσαν να ακουμπάνε τις ιστορίες του καθενός μας, είτε με τη ρεαλιστική ψευδαίσθηση που δημιουργεί το ίδιο το θέατρο αφού άλλωστε ο ίδιος ο συγγραφέας το χρησιμοποιεί ως πίστα επίγνωσης κι αντίληψης του κόσμου.

Το «HAMLET & Άμλετ» είναι μια θεατρική συνάντηση δύο πλασμάτων, δύο κόσμων, πολλών ψυχών μέσα σ’ έναν αλλόκοτο περιβάλλον ζωντανών – νεκρών και νεκροζώντανων, με επιρροές από τον μπεκετικό κόσμο, την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων και τον υπαρξιακό εγκλεισμό του Σάρτρ.

«Να ‘ναι κανείς ή να μην είναι;» «Όλα θα πάνε καλά. Πρέπει να κάνουμε υπομονή…» Ας σταθούμε μια στιγμή κι ας αναρωτηθούμε για τη ζωή μας, μαζί με τον Άμλετ, «τι ώρα είναι τώρα;»

HAMLET & Άμλετ

Μετάφραση: Βασίλης Ρώτας

Δραματουργική επεξεργασία, προσαρμογή κειμένου για δύο ηθοποιούς :Φαίδων Καστρής

Σκηνοθεσία : Ζωή Ξανθοπούλου

Σκηνογραφία : Βασίλης Αποστολάτος

Ψιμυθίωση : Ήρα Σ. Μαγαλιού

Φωτογραφίες, βίντεο, αφίσα : Δήμητρα Τριανταφύλλου

Από 11 Δεκεμβρίου στο θέατρο Αργώ (Κάτω Σκηνή) για 10 παραστάσεις.

Παραστάσεις Σάββατο 21:00 και Κυριακή 19:00

Εισιτήρια 12 ευρώ, 8 ευρώ (φοιτητικό, ανεργίας, ΑΜΕΑ, άνω των 65 ), 5 ευρώ (ατέλειες)

Προπώληση viva.gr

Θέατρο Αργώ

Ελευσινίων 15, Αθήνα

Στάση Μετρό Μεταξουργείο

Τ 210 5201684

 

Δείτε ακόμη:

 


Ακολουθείστε το Koitamagazine.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα καλλιτεχνικά νέα!

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθήστε μας στο instagram



Προηγούμενο άρθροH Heaven Music σάρωσε στα ραδιοφωνικά charts το 2021
Επόμενο άρθροΘανάσης Μυλωνάς: Ένας ακόμη ζεν πρεμιέ που έφυγε νωρίς